Tomasz Kukułka, Prezes zarządu, dyrektor zarządzający Caleffi Poland Sp. z o. o.

Tomasz Kukułka, Prezes zarządu, dyrektor zarządzający Caleffi Poland Sp. z o. o.

CALEFFI o 2023 roku

Bardzo słaby czy pełen napięcia i zmian, czy raczej dość spokojny i budżetowo niezły – jaki był rok 2023 dla Państwa firmy?
Ciekawie postawione pytanie, na które trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć. Uważam, że ubiegły rok był testem dla większości podmiotów na rynku w Polsce, w tym oczywiście także dla Caleffi Poland Sp. z o.o., ponieważ wszystko co zostało zawarte w pytaniu dotknęło naszą organizację. Po dziewięciu latach bardzo dynamicznego rozwoju na polskim rynku, w dalszym ciągu planujemy wzrost obrotów handlowych, poszerzenie portfolio produktowego oraz rozwój struktury dystrybucji. Równocześnie ubiegły rok pozwolił na nieco chłodniejsze spojrzenie i ocenę potencjału rynku w Polsce oraz na kierunki jego rozwoju w perspektywie kolejnych lat, które zapowiadają się obiecująco.

Jakie zmiany w związku ze słabą koniunkturą w branży poczyniliście Państwo w swojej firmie?
Konsekwentnie realizujemy strategię wejścia firmy Caleffi na polski rynek techniki grzewczej i sanitarnej. Rozwijajmy organizację, m.in. zwiększając zatrudnienie oraz stale poszukując nowych możliwości zdobycia większych udziałów w rynku. Co więcej, w tym niełatwym okresie pozyskaliśmy prawomocne pozwolenie na budowę naszego Centrum Kompetencji Caleffi Kraków, które będzie w sobie łączyć funkcje administracyjno-biurowe, spełniające potrzeby naszej organizacji w Polsce, ale przede wszystkim będzie stanowić centrum edukacyjno-szkoleniowe dla naszych partnerów biznesowych podobnie jak ma to miejsce z CUBOROSSO w centrali firmy Caleffi S.p.A. we Włoszech. Realizację inwestycji planujemy na najbliższe dwa lata. Będzie to widoczny akcent potwierdzający, iż Caleffi Poland bardzo poważnie podchodzi do polskiego rynku. Obchodząc w 2024 r. jubileusz dziesięcioletniej obecności w Polsce, nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa, a wręcz tylko rozpoczynamy nowy, w założeniach jeszcze bardziej dynamiczny rozdział w historii naszej firmy.

Co najbardziej zabolało (Państwa firmę lub może branżę) w mijającym roku, a co było pozytywnym zaskoczeniem?
Zaczynając od negatywów to uważam, że był to brak jasnych wytycznych, przepisów i wsparcia dla całej branży ze strony organów państwowych, co w przypadku braku jednoznacznych regulacji przekłada się na niepewność inwestycyjną zarówno po stronie konsumentów, ale także po stronie podażowej, czyli producentów, importerów i wytwórców w naszym sektorze. Pozytywne na pewno było to, że większość obrotów handlowych realizowanych z naszymi partnerami biznesowymi została utrzymana. Rozwijaliśmy się mimo dramatycznie kurczącego się w ubiegłym roku rynku. Nie wystąpiły również większe problemy, jeśli chodzi o płatności i przepływy pieniężne.

Co Pana zdaniem poprawiłoby sytuację w budownictwie, a więc i w branży HVAC?
Zdecydowanie wprowadzenie jasnych wytycznych dla naszego sektora, jeśli chodzi o kierunek zmian dotyczących wymian źródeł ciepła na ekologiczne, a co za tym idzie dostosowanie do wymagań konsumentów i rynku programów wsparcia do tego typu projektów. Sądzę także, że większa uważność odpowiednich organów administracji państwowej, stowarzyszeń branżowych oraz samych podmiotów działających na rynku w Polsce w zakresie nadzoru nad jakością oferowanych rozwiązań. Warto zwrócić uwagę na potrzebę zgodności z normami i przepisami prawa oryginalnego kraju wytworzenia oferowanych urządzeń, co w dłuższym okresie przyniesie wyłącznie pozytywne skutki dla całego rynku budowlanego w Polsce.

Co przyniesie nam rok 2024?
Najciekawsze z wszystkich pytań… dla nas: kolejne dwanaście miesięcy konsekwentnej pracy nad rozwojem naszej organizacji w Polsce. I mogę mieć tylko nadzieję, że także wiele innych szeroko pojętych pozytywnych zmian dla nas wszystkich.

Bezpłatna prenumerata