2 lata działania programu Stop Smog i tylko siedem umów z gminami na termomodernizację

Stop Smog to drugi, obok Czystego Powietrza, program antysmogowy realizowany przez rząd, którego celem jest termomodernizacja domów jednorodzinnych i wymiana w nich nieekologicznych źródeł ciepła. Jest adresowany do wszystkich gmin, w których jest zła jakość powietrza, tj. stężenia zanieczyszczeń powietrza przekraczają normy. Ma być on realizowany do końca 2024 roku, a jego budżet to 1,2 mld zł.
Stop Smog adresowany jest do osób ubogich energetycznie, czyli takich których samodzielnie nie stać na przeprowadzenie antysmogowych inwestycji. Termomodernizację budynku i wymianę kotła nie przeprowadza beneficjent, lecz gmina. Samorząd zapewnia 30% wkładu własnego, a rząd dorzuca pozostałe 70% poprzez Fundusz Termomodernizacji i Remontów.
Resort środowiska wyliczył, że w okresie 11 lutego 2019 do 1 października 2020 w ramach Stop Smog podpisano siedem porozumień z gminami (Skawina, Sucha Beskidzka, Pszczyna, Niepołomice, Tuchów, Sosnowiec, Rybnik) na łączną kwotę 54,4 mln zł (z 1,2 mld zł zarezerwowanych na finansowanie programu. Z budżetu państwa pochodziło 37,4 mln zł oraz ok. 17 mln zł z budżetu gmin.
Ministerstwo liczy, że w nowym roku program Stop Smog nabierze tempa. Wówczas zaczną obowiązywać przepisy znowelizowanej ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, dzięki której zmniejszyć się mają rygory, jakie muszą spełnić gminy aplikując do programu.
Od 1 stycznia 2021 r. Program jest obsługiwany przez NFOŚiGW. Żródło: Serwis Samorządowy PAP
Pełna informacja: kliknij
Żródło: gov.pl
Pełna informacja: kliknij

Bezpłatna prenumerata