Wspólnoty mieszkaniowe w Polsce – szczególnie te ze starymi zasobami mieszkaniowymi – poszukają sposobu na obniżenie kosztów ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej. Rozwiązaniem mogą okazać się pompy ciepła. Odwiedzamy Radom, by przekonać się, jak montaż urządzeń Panasonic ułatwił życie mieszkańcom pewnego osiedla.
Walka o ciepło, a ściślej o… niższe rachunki
Dwa budynki mieszkalne przy Krychnowickiej zostały wybudowane w 1967 r. przez Specjalistyczny Szpital Psychiatryczny im. Barbary Bożyn w Radomiu. Powierzchnia każdego budynku to 838,5 m2.
W roku 2011 rozpoczął się proces wykupowania pierwszych lokali mieszkalnych na własność z tytułu przepisów prawa ustawy o własności lokalami i powstała wspólnota mieszkaniowa. Nastąpiło przekształcenie ze spółdzielni we współwłasność mieszkańców, spośród których wyłoniono zarząd wspólnoty. Od tej pory mieszkańcy sami decydowali o losach swoich budynków. Dotyczyło to różnego rodzaju prac remontowych (jak np. docieplenia ścian), które na przestrzeni lat były wykonywane w celu podniesienia wartości i jakości obiektu.
Obie nieruchomości dotychczas zaopatrywane były w ciepło (ogrzewanie i ciepła woda użytkowa) z zewnętrznej kotłowni gazowej. Koszt jednak był dość wysoki i dla wielu mieszkańców, w sporej mierze w wieku emerytalnym, stanowił niebagatelną pozycję w budżecie domowym. Na przestrzeni lat dokonywano różnego rodzaju prób zmiany systemu ogrzewania tych dwóch obiektów. Podjęto kroki, aby podłączyć się do miejskiej sieci ciepłowniczej. Z uwagi jednak na małe gabaryty obiektów, finansowanie ze strony firmy ciepłowniczej okazało się dla niej niekorzystne. Dlatego nie chciała ona partycypować w częściowych kosztach podłączenia instalacji, która byłaby dla mieszkańców zbawienna. Koszty zasilania z sieci ciepłowniczej, choć i tak wysokie, byłyby jednak niższe w porównaniu do bardzo wysokich kosztów kotłowni gazowej.
Kto szuka, ten… znajduje rozwiązanie: pompy ciepła
Podczas poszukiwania rozwiązań pozwalających na wygenerowanie oszczędności w kosztach początkowo myślano tylko o zamontowaniu fotowoltaiki na dachach, co pozwoliłoby na obniżenie rachunków za prąd, ale ostatecznie w roku 2022 mieszkańcy podjęli decyzję o zmianie sposobu ogrzewania nieruchomości i zdecydowano się na pompy ciepła.
Wstępnie wyliczenia, które wykonane były przez kilka niezależnych firm/osób jeszcze przed podjęciem decyzji o ww. inwestycji wykazały o wile mniejsze koszty za ogrzewanie i c.w.u. niż dotychczas mieszkańcy ponosili. Perspektywa też uniezależnienia się od osób trzecich i narzucanych przez nich cen za ciepło, była ogromna, tak więc mieszkańcy bez wahania podjęli decyzję o inwestycji w pompy ciepła. Od 1 września 2023 roku mieszkańcy korzystają już z nowego źródła ciepła.
Jak zamontowano nowy system z pompami ciepła
Wymiany sposobu zasilania obiektów na układ z pompami ciepła podjęła się radomska firma Proftechnik Sp. z o.o. z właścicielem Tomaszem Bińkowskim i Dariuszem Jamką, wykonująca zarówno instalacje z pompami ciepła, jak i instalacje fotowoltaiczne.
Na podstawie dostarczonego przez zarząd wspólnoty audytu energetycznego dobrano trzy pompy ciepła marki Panasonic o mocy 16 kW każda (model T-CAP). Pompy ciepła pracują w kaskadzie, łączna więc moc urządzeń to 48 kW. Dwie z nich pracują na cele podgrzewania ciepłej wody użytkowej gromadzonej w dwóch zbiornikach pojemności 500 litrów każdy. Wszystkie trzy zaś pracują także na cele centralnego ogrzewania. W układzie zamontowano też bufor 500 litrów.
Dlaczego zdecydowano się na pompy ciepła Panasonic T-CAP?
Urządzenia te charakteryzują się utrzymaniem stałej mocy wyjściowej nawet przy temperaturze -20°C bez konieczności wspomagania się grzałką. Efekt ten zawdzięczają dwururowym wymiennikom ciepła – technologii opatentowanej przez Panasonic.
Inwestycja: dwa budynki bliźniacze, w każdym po 20 lokali mieszkaniowych. W obu wykonano identyczne kotłownie/pomieszczenia techniczne z układem zasilania. Mimo rozbudowanego układu hydraulicznego, który jest w budynku, udało się uzyskać kontrolę całego systemu na podstawowej automatyce Panasonic bez konieczności rozbudowywania jej i podnoszenia kosztów inwestycyjnych.
Wyzwania inwestycyjne i ich rozwiązywanie
Budynki były cały czas użytkowane przez właścicieli, dlatego montaż nowego systemu zaplanowano na okres wakacyjny. Cała inwestycja dla obu obiektów zajęła około 3-4 tygodni. Instalacja została tak przygotowana, aby przejście ze starego systemu na nowy było płynne. Mieszkańcy nie mieli dostępu do ciepłej wody przez maksymalnie 3 godziny. Modernizacja nie dotyczyła instalacji mieszkaniowych, ponieważ pozostawiono stare grzejniki. Bloki zostały odpięte od dotychczasowego dostawcy energii, którego zastąpiono układem zasilania z pomp ciepła.
Największym wyzwaniem dla firmy wykonawczej okazało się znalezienie odpowiednich pomieszczeń na usytuowanie jednostek wewnętrznych pomp ciepła, zbiorników ciepłej wody i bufora. Zdecydowano się na umieszczenie ich w dwóch pomieszczeniach: w jednym zamontowano zbiorniki do c.w.u. oraz falownik instalacji fotowoltaicznej, w drugim – jednostki wewnętrzne pomp ciepła i bufor. W ramach inwestycji należało skoordynować prace kilku ekip i podwykonawców. Jednym z wyzwań było zdemontowanie anten satelitarnych z dachu w celu zainstalowania paneli fotowoltaicznych oraz zastąpienie starych anten zbiorczymi. Kolejną sprawą było przygotowanie instalacji elektrycznej zarówno dla fotowoltaiki, jak i pomp ciepła. Stara instalacja była jednofazowa i nie była odpowiednia pod pompy ciepła. Trzeba więc było wymienić rozdzielnię, zasilanie i zgłosić do PGE zwiększenie mocy przyłączeniowej.
Pompy ciepła Panasonic już w akcji
Na pierwsze efekty ekonomiczne nie trzeba było długo czekać. Mieszkańcy zauważyli je już po dwóch tygodniach, widząc niższe rachunki, między innymi za ciepłą wodę. Kolejnych obniżek w tym także za c.o. można się już spodziewać po sezonie grzewczym.
Pompy ciepła pracujące w tej inwestycji objęte są zdalnym monitoringiem – systemem Service Cloud od Panasonic. Pozwala to na monitorowanie parametrów pracy i na ich zdalne ustawianie. Serwis, czyli firma wykonawcza świadcząca również usługę późniejszej opieki, nie musi więc przyjeżdżać do klienta w celu prostych zmian, może to zrobić zdalnie. Jakiekolwiek powiadomienia o błędach przychodzą na maila, tak więc serwis wie już o usterce jeszcze zanim klient odczuje zmianę pracy systemu.
Współpraca z Panasonic zapewnia satysfakcję zarówno klientowi, jak i firmie wykonawczej. Klient otrzymuje 5 lat pełnej gwarancji na wszystkie elementy Panasonic w instalacji, jak również na sprężarkę. Montując zaś u klientów urządzenia marki Panasonic firma wykonawcza ma pewność, że będą pracowały bezawaryjnie i wszystkie strony w tym procesie czują się komfortowo. Jeżeli będą wykonywane coroczne przeglądy, można być pewnym, że urządzenia będą pracowały sprawnie przez długie lata.
Zobacz również
-
Hybrydowy system ogrzewania w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Przybysławicach
-
Smart Price Adaption – nowa rewolucyjna funkcja w pompach ciepła NIBE
-
Nowe pompy ciepła Ecoforest na polskim rynku
-
Zapewnienie wydajnej i bezawaryjnej pracy instalacji – odgazowanie próżniowe
-
Jak mieszkańcy bloku obniżyli koszty ogrzewania i c.w.u. o 68% dzięki pompom ciepła