Pompy ciepła De Dietrich w szkole w Dębie

Case study: instalacja kaskady pomp ciepła i kotła olejowego w szkole podstawowej

Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w łódzkiej wsi Dęba koło Opoczna od ponad roku uczęszczają do nowoczesnej placówki na miarę XXI wieku. Kompleksowa termomodernizacja budynku wraz z wymianą systemu ogrzewania na kaskadę pomp ciepła De Dietrich, to inwestycja, z której korzystają wszyscy – zarówno uczniowie, kadra pedagogiczna, jak i okoliczni mieszkańcy. Termomodernizacja budynku szkoły zakończyła się w ostatnich miesiącach 2022 r. Mimo że inwestycja została zaplanowana jeszcze w 2019 r., to nagły skok cen związany początkowo z pandemią Covid-19, a następnie działaniami wojennymi w Ukrainie, spowodował ponad dwukrotny wzrost szacunkowej wartości termomodernizacji.

Urzędnikom udało się jednak pozyskać na ten cel dodatkowe środki, co pozwoliło na rozpoczęcie robót budowlanych wiosną 2022 r. A było co robić! Zakres prac polegał m.in. na przebudowie dachu, ociepleniu ścian styropianem, remoncie łazienek, wymianie okien, drzwi (zewnętrznych i wewnętrznych), instalacji elektrycznych, grzewczych i hydraulicznych wraz z instalacją nowego źródła ciepła w postaci kaskady pompy ciepła oraz kotła olejowego. Cały budynek został również pomalowany zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Jak się okazuje, termomodernizacja szkoły w Dębie to do tej pory najdroższa inwestycja w gminie Poświętne!

Kaskada pomp ciepła Modena marki De Dietrich w Szkole Podstawowej we wsi Dęba k. Opoczna

Wymiana kotła na paliwo stałe na nowoczesne ogrzewanie

W szkole dotychczasowy, przestarzały kocioł na paliwo stałe generował coraz wyższe koszty związane z eksploatacją, ale także znaczny wysiłek związany z transportem, ładowaniem i przechowywaniem węgla i drewna. Poza tym kotły starego typu są niewygodne w obsłudze, zazwyczaj wymagają ręcznego załadunku paliwa oraz usuwania popiołu, co jest czasochłonne i niekomfortowe.
Co jednak kluczowe, zwłaszcza dla placówki oświatowej, to wysoka emisja zanieczyszczeń. Spalanie paliw stałych generuje duże ilości dwutlenku węgla, pyłów i innych zanieczyszczeń, co ma negatywny wpływ na środowisko, jak i zdrowie ludzi – uczniów i mieszkańców wsi.
Ze względu na te wady, inwestor, czyli urzędnicy gminni oraz dyrekcja szkoły, zdecydowali się na instalację bardziej nnowoczesnego i ekologicznego systemu ogrzewania.

W dotychczasowej kotłowni umieszczono kaskadę czterech powietrznych pomp ciepła Modena 16 TR marki De Dietrich, które służyć mają do ogrzewania budynku szkolnego oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Dodatkowo, jako źródło szczytowe, zamontowany został kocioł olejowy CFU EcoNox 46, również marki De Dietrich, z centralą UPS dla podtrzymania pracy kotła w przypadku braku prądu.

Najwyższa jakość od De Dietrich

Modena to szereg inwerterowych pomp ciepła powietrze-woda typu monoblok z ekologicznym czynnikiem chłodniczym R32. Oprócz wielu zalet, które charakteryzują ten innowacyjny produkt, przejście na czynnik R32 poprawia wydajność w trybie ogrzewania, chłodzenia i podgrzewania c.w.u.

CFU EcoNox 46 to stojący, klasyczny kocioł olejowy o mocnej konstrukcji i trwałości, dzięki korpusowi z żeliwa eutektycznego. Kocioł ma kompaktowy palnik olejowy o niskiej emisji NOx i CO, który zintegrowany jest pod jego pokrywą. Palnik spełnia najsurowsze wymagania, co przyczynia się do niezawodności kotła.

Efektywność energetyczna i komfort termiczny

Generalnym wykonawcą termomodernizacji budynku szkoły została firma JMP EKOBUDOWA Piotr Gwadera. Natomiast wykonanie nowej instalacji grzewczej zlecono firmie Saniterm, która od 1990 roku zajmuje się kompleksową obsługą w zakresie instalacji grzewczych oraz sanitarnych.
W ramach modernizacji budynku została wymieniona cała instalacja centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej. Instalacja kaskady pomp ciepła marki De Dietrich przebiegła sprawnie, m.in. dzięki temu, że monobloki są gotowe do eksploatacji od razu po dostarczeniu ich na miejsce użytkowania. Nie ma potrzeby łączenia jednostek wewnętrznych i zewnętrznych, wykonywania linii chłodniczej, próby szczelności oraz próżniowania, co przyspiesza i upraszcza proces montażu oraz zmniejsza koszty instalacji.

Wyzwaniem okazało się przygotowanie sterowania źródłem szczytowym (kotłem olejowym), aby załączał się przy danych parametrach. Było to dla nas kilka godzin pracy ze schematami automatyki urządzeń, ale efekt zadowolił wszystkich – wspomina Radosław Zając z Saniterm.

Udało się także zoptymalizować parametry pracy pompy ciepła, aby uzyskać maksymalną efektywność energetyczną. Wykonawca ustawił automatykę w taki sposób, aby pompy ciepła pracujące w kaskadzie załączały się proporcjonalnie do zapotrzebowania energii cieplnej. Co ważne, pracownicy placówki zostali przeszkoleni z obsługi nowego systemu ogrzewania. Inwestor może też liczyć na dalszą współpracę z instalatorem w zakresie serwisu i utrzymania nowego systemu ogrzewania.

Kocioł olejowy CFU EcoNox 46 marki De Dietrich

Kaskada pomp ciepła połączona z kotłem olejowym

Wykorzystanie kaskady pomp ciepła w połączeniu z kotłem olejowym w placówce oświatowej oferuje szereg zalet, które mogą znacząco wpłynąć na efektywność energetyczną i komfort termiczny budynku.
Po pierwsze jest to znaczna optymalizacja zużycia energetycznego, ponieważ kaskada pomp ciepła może działać w okresach, kiedy jest to najbardziej efektywne energetycznie. Natomiast kocioł olejowy może być uruchomiony w chłodniejszych warunkach, kiedy pompy ciepła są mniej wydajne. Taki system jest bardzo elastyczny, można go także dostosować do różnorodnych warunków pogodowych i zapotrzebowania na ciepło, co jest szczególnie korzystne w tak dużych obiektach, jak szkoły.
Co więcej, pomimo początkowych kosztów inwestycyjnych, taki system może generować znaczące oszczędności w dłuższej perspektywie, właśnie dzięki swojej efektywności energetycznej.
Zapewnia on także większe bezpieczeństwo, dzięki zastosowaniu dwóch różnych technologii. W razie awarii jednego z systemów, drugi może przejąć obowiązki ogrzewania. Dla zaplecza technicznego ważną informacją jest natomiast fakt, że oba typy urządzeń są stosunkowo łatwe w utrzymaniu i eksploatacji.
Wybór nowoczesnych i ekologicznych technologii ma także walory edukacyjne.

Posiadanie zaawansowanego systemu ogrzewania w szkole może służyć jako narzędzie edukacyjne, pomagające uczniom zrozumieć zasady efektywności energetycznej i ochrony środowiska – tłumaczy Artur Zmysłowski, kierownik regionu sprzedaży, region centralny, mazowieckie oraz inżynier ds. projektów w De Dietrich.

Mimo początkowych trudności związanych z realizacją prac modernizacyjnych w szkole, efekt końcowy zadowala wszystkich. Mieszkańcy wsi Dęba oddychają czystszym powietrzem. Pracownicy placówki mają mniej pracy w sezonie grzewczym. Natomiast uczniowie mogą na konkretnym przykładzie zobaczyć, czym jest zrównoważony rozwój i dlaczego zastosowanie nowoczesnej technologii w systemach grzewczych jest tak ważne we współczesnym świecie.

Przejdź  Więcej o modernizacji szkoły

Bezpłatna prenumerata