Wywiad z Tamarą Wojsznis, wiceprezesem zarządu spółki HERZ Armatura i Systemy Grzewcze
Przez 20 lat działalności w Polsce firmą Herz Armatura i Systemy Grzewcze zarządzał Andrzej Latosiński. W 2012 roku nastąpiła zmiana …pokoleniowa? Została Pani nowym wiceprezesem, Andrzej Nabiałkowski – dyrektorem handlowym, Dariusz Odroń – dyrektorem marketingu i komunikacji, Marek Ostrowski – zastępcą dyrektora technicznego. Wszyscy nie z zewnątrz, ale z firmy Herz…
Każda z wymienionych osób pracuje w HERZ-u od kilkunastu lat. Obserwując , w jaki sposób koledzy podchodzą do swojej pracy, nie miałam najmniejszej wątpliwości, że warto wesprzeć się na ich wiedzy i doświadczeniu, powierzając im współzarządzanie naszą firmą.
Z perspektywy ostatniego roku, ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę.
Wiceprezes Zarządu spółki HERZ Armatura i Systemy Grzewcze.
Z pochodzenia Opocznianka …. Z zamiłowania skrzypaczka, miłośnik motocykli…
Najlepiej odpoczywa bez zgiełku i turystów … ukochane ciepłe wiecznie zielone wyspy … a przede wszystkim Madera
Czy trudno jest prowadzić firmę po takim poprzedniku jak Andrzej Latosiński? Czy bycie kobietą ma tu jakiekolwiek znaczenie?
To ciekawe pytanie – myślę że cały czas jeszcze fakt bycia kobietą jest pewnym atutem w naszej mało sfeminizowanej branży. Zarządzanie firmą HERZ na tym etapie rozwoju jest z pewności dużym wyzwaniem. Mój poprzednik, Andrzej Latosiński przez ponad 20 lat swojej pracy zbudował od podstaw potężną firmę. Równocześnie ostatni rok świadczy o tym, że w naszej branży jest jeszcze naprawdę dużo do osiągnięcia. Dlatego w swojej pracy staram się codziennie dokładać kolejną cegiełkę do tego, co już udało nam się osiągnąć.
Porozmawiajmy chwilę o zarządzaniu firmą. Jak postrzega Pani swoją odpowiedzialność za działania rynkowe firmy? Jakim formom poświęca Pani najwięcej uwagi: finanse, technika, dystrybucja?
Najwięcej czasu w mojej pracy poświęcam na zagadnienia związane z dystrybucją naszych produktów. A ponieważ w naszej branży zdecydowana większość decyzji handlowych oparta jest na działaniach w zakresie relationship marketing, dlatego też nieustannie podróżuję po Polsce. Trudno jest przecenić wpływ, jaki dla rozwoju firmy mają bezpośrednie spotkania z klientami – dystrybutorami, projektantami i instalatorami.
Ponieważ opieram zarządzanie firmą na dedykowaniu kompetencji współpracownikom, dlatego kiedy ja spotykam się z naszymi partnerami biznesowymi w Polsce, moje koleżanki i koledzy w centrali firmy w Wieliczce doskonale radzą sobie z codziennymi sprawami związanymi z prawidłowym funkcjonowaniem firmy.
Rok 2012 i 2013 to trudne lata dla branży instalacyjnej. Jak ocenia Pani ten okres z punktu widzenia firmy Herz?
Dla nas ostatnie 12 miesięcy to kolejny okres, w którym zwiększyliśmy udział marki HERZ w polskim rynku instalacyjnym. Blisko 10-procentowy wzrost sprzedaży i kilkudziesięcioprocentowy wzrost produkcji są dowodem, że pomimo trudniejszej sytuacji na rynku nasza codzienna praca i zaangażowanie przynoszą oczekiwane efekty.
Jakie zmiany zaszły w ostatnim okresie na produkcji w Wieliczce?
Zakres produkcji w Wieliczce nieustannie wzrasta. Najbardziej dynamicznie rozwija się dział odpowiedzialny za produkcję kotłów na biomasę. Najlepiej świadczy o tym liczba kotłów, jakie wyprodukowaliśmy w 2012 roku, było to 3200 sztuk.
W tym momencie w Wieliczce odbywa się już ponad 70% procesu produkcji urządzeń OZE. Aktualnie trwa proces rozbudowy zakładu produkcyjnego w Wieliczce o kolejną halę, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie rynku na produkty marki HERZ.
Herz w ostatnich latach bardzo zmienił swój wizerunek: z producenta armatury hydraulicznej i urządzeń do regulacji na firmę oferującą produkty także z zakresu techniki kotłowej i solarnej. Jak rozwija się sprzedaż nowych grup produktowych? Które z nich były strzałem w dziesiątkę, a które wymagają „czasu”?
W naszej ofercie urządzeń OŹE zdecydowanie największe znaczenie mają kotły na biomasę. W Polsce systematycznie wzrasta ilość inwestycji, gdzie pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych (pelet, zrębki, drewno) jest najlepszym i najłatwiejszym rozwiązaniem w tym zakresie..
Uzupełnieniem naszej oferty w zakresu urządzeń wykorzystujących energię odnawialną są systemy solarne i pompy ciepła.
Z racji asortymentu produktów oferowanych przez firmę Herz Wasz target to głównie instalatorzy i projektanci. Jak na tym polu rozwijają się Wasze kontakty?
Od blisko 14 lat prowadzimy Klub Dobrego Fachowca PLUS – jest to program partnerski dla naszych najlepszych, sprawdzonych wykonawców. W tym roku specjalną nagrodą dla naszych najlepszych wykonawców będzie wycieczka na Wyspy Kanaryjskie.
Jesteśmy również w trakcie realizacji nowego projektu, który jeszcze bardziej wzmocni naszą współpracę z grupą projektantów. Ale o tym pomyśle będę mogła powiedzieć więcej po wakacjach.
Herz w Polsce w 2012 r.
– liczba pracowników: 400
– liczba projektantów współpracujących z firmą Herz: 700
– liczba autoryzowanych instalatorów na co dzień montujących urządzenia firmy Herz: 500