24 listopada 2011 roku Europę obiegła informację o pozwaniu przez Komisję Europejską Polski do Trybunału Sprawiedliwości UE za niewdrożenie dyrektywy o jakości powietrza, domagając się przy tym wysokich kar pieniężnych. Chodzi o zapewnienie zgodności pomiędzy stężeniami pyłu zawieszonego (PM10) z wartościami granicznymi ujętymi w dyrektywie.
Ogłoszenie tej informacji nastąpiło w dniu, w którym normy stężenia pyłu PM10 były przekroczone – w Warszawie już od 3 dni średnie dobowe wartości dopuszczalne przekroczone są dwukrotnie! Do tej pory dopuszczalne stężenie w Warszawie, pochodzące ze środków transportu było przekroczone przez 121 dni! Norma pozwala na przekroczenia jedynie przez 35 dni w roku. Zatem problem jest poważny. Pył zawieszony jest niezwykle szkodliwy dla zdrowia; osłabia układ oddechowy i krwionośny.
Aby podjąć skuteczną walkę z zanieczyszczeniem powietrza, należy przede wszystkim usprawnić polską legislację. Obecne prawo prowadzi do pewnej fikcji – zapisy w Programach Ochrony Powietrza (do tworzenia których zobligowane jest każde województwo) dla podmiotów odpowiedzialnych za ich wykonanie, nie są wiążące. Poza tym, brakuje też przepisów pozwalających na kontrolę wykonanych działań zapisanych w Programach Ochrony Powietrza. W przypadku takiego prawa, wszystkie, nawet najlepsze rozwiązania, nie przyniosą pożądanego efektu.
Innym sposobem, który pozwoli skutecznie obniżyć stężenia niebezpiecznego pyłu zawieszonego miastach, jest wprowadzenie tzw. stref ograniczonej emisji – do centrum miast będą mieli prawo wjazdu kierowcy, których auta spełniają europejskie standardy emisji spalin. Z powodzeniem rozwiązanie to zostało wprowadzone w Niemczech; kolejne kraje już przygotowują się do wprowadzenia tego rozwiązania w życie.
Źródło: Zielone Mazowsze, Klimat bez sadzy
Zobacz również
-
Beretta Show Truck – od kwietnia do listopada w trasie
-
Nowość w InstalSystem 5 i EnergoSystem 5 – obliczenia LENI zgodnie z PN-EN 15193-1+A1
-
Nagroda Stowarzyszenia Sport Biznes Polska dla Immergas
-
II Edycja Mistrzostw Polski Instalatorów w spinningu
-
Bezpłatny dostęp do Warunków Technicznych ITB dla członków PIIB