Zalecenia KE odnośnie planów energetycznych i klimatycznych 28 państw

Planowane działania w zakresie efektywności energetycznej nie pozwolą osiągnąć celów UE do 2030 r. Państwa członkowskie zmodyfikują krajowe plany energetyczne i klimatyczne do grudnia 2019 r.

Zagregowane plany państw członkowskich dotyczące osiągnięcia celów UE w zakresie klimatu i energii do 2030 r. oraz wdrożenia pakietu w sprawie czystej energii nie spełnią wszystkich ich celów i powinny zostać zaktualizowane. Jest to zalecenie, które Komisja Europejska opublikowała niedawno, po przeanalizowaniu krajowych planów energetycznych i klimatycznych (NECP) przedłożonych przez 28 państw członkowskich UE na początku tego roku. Krajowe punkty kontaktowe określają, w jaki sposób każde państwo członkowskie przyczyni się do osiągnięcia celów UE do 2030 r. ustanowionych w pakiecie na rzecz czystej energii. Oznacza to, że KPK powinny obejmować między innymi plany: promowania efektywności energetycznej i wykorzystania energii odnawialnej; zmniejszania emisji gazów cieplarnianych (GHG). Na podstawie otrzymanych NECP Komisja Europejska przedstawiła zalecenia dla każdego państwa członkowskiego, a także ogólną analizę tego, czy cele UE do 2030 r. zostaną osiągnięte dzięki obecnym krajowym propozycjom politycznym. Ta ostatnia zawiera również pewne ogólne zalecenia (niedotyczące poszczególnych państw członkowskich), aby wypełnić lukę i zrealizować cele 2030.

Ogólna analiza i zalecenia Komisji

Efektywność energetyczna: tylko 5 państw członkowskich (Francja, Włochy, Luksemburg, Holandia i Hiszpania) przedstawiło plany, które w wystarczającym stopniu przyczyniają się do osiągnięcia celów 2030. Zagregowane plany UE-28 prowadzą do osiągnięcia w 2030 roku oszczędności między 26,3% a 30,7%, zamiast docelowego 32,5% zmniejszenia zużycia energii. Według Komisji Europejskiej, polityki nakreślone w krajowych punktach kontroli już koncentrują się na zwiększaniu oszczędności energii w budynkach, jednak niektóre państwa członkowskie powinny to robić szybciej.

Emisje gazów cieplarnianych: przewidziane polityki są już zgodne z celem redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) o 40%.

Energia odnawialna: zagregowane plany UE-28 prowadzą do osiągnięcia udziału energii odnawialnej między 30,4% a 31,9% zużycia energii, czyli poniżej celu 32% na 2030 r. Komisja Europejska zwróciła uwagę państwom członkowskim, że KPK powinny odzwierciedlać roczny wzrost ogrzewania ze źródeł odnawialnych odnawialnego co jest promowane w dyrektywie dotyczącej odnawialnych źródeł energii i promują także odzysk ciepła. Jest to szczególnie ważne w chwili, kiedy w Polsce została uchwalona nowelizacja ustawy o OZE. Trwające obecnie prace nad strategią rozwoju ciepłownictwa w Polsce, są doskonałą okazją do poważnego potraktowania kwestii ciepła z OZE. Pewnym stereotypem jest traktowanie OZE wyłącznie jako źródeł do wytwarzania energii elektrycznej, tymczasem ciepło to także energia, dzięki której szybciej można osiągnąć zakładane cele udziału OZE w bilansie energetyczny kraju. Warto przypomnieć, że SPIUG przekazał do Ministerstwa Energii założenia do Projektu Ustawy o cieple z OZE. Dokument powstał w oparciu o niemiecką „Das Erneuerbare-Wärme- Gesetz” (Ustawa o cieple z OZE), po uwzględnieniu polskich realiów i skonsultowaniu ze środowiskiem grzewczym oraz niezależnymi ekspertami reprezentującymi wyższe uczelnie w Polsce. Projekt dotyczy zarówno ciepłe systemowego, jak także rozproszonych źródeł ciepła. Po kilku latach wymaga on jednak aktualizacji i przeanalizowania. W świetle zaleceń Komisji Europejskiej i realnym zagrożeniu wypełnienia przez Polskę zobowiązań co do udziału OZE w energetyce, warto więc rozpocząć poważne prace na tym aktem prawnym, którego brakuje w ciepłownictwie w Polsce. Przykładem polityki, która odnosi się dobrze do wszystkich krajów UE, jest promowanie modernizacji zainstalowanego zapasu starych i nieefektywnych urządzeń grzewczych. Należy pamiętać, że pakiet „Czysta energia” został już przyjęty na szczeblu UE i nie podlega przeglądowi. Zgodnie z zaleceniami, do 31 grudnia 2019 r. państwa członkowskie mają przedłożyć Komisji Europejskiej ostateczne KPK. Corocznie zaś Komisja Europejska będzie monitorować ogólny postęp UE w osiąganiu celów pakietu czystej energii. Co dwa lata państwa członkowskie będą informować Komisję o postępach we wdrażaniu swoich krajowych wskaźników efektywności.

Informacja prasowa przygotowana przez SPIUG (22.07.2019)

Bezpłatna prenumerata