Konferencja roczna Bosch w Warszawie

Krystyna Boczkowska, prezes zarządu Robert Bosch sp. z o.o. i reprezentantka Grupy Bosch w Polsce

 

Grupa Bosch osiągnęła w Polsce w 2013 roku obrót w wysokości prawie 2,5 mld złotych. Oznacza to wzrost o 2%, pomimo utrzymującej się trudnej sytuacji rynkowej. W 2014 roku Bosch przewiduje dalszy rozwój w Polsce, bazując na dwucyfrowym wzroście obrotów Grupy w pierwszym kwartale br.

– Bosch utrzymuje silną pozycję na rynku pomimo spadków koniunktury w głównych obszarach naszej działalności: branży budowlanej oraz przemyśle samochodowym – powiedziała Krystyna Boczkowska podczas rocznej konferencji prasowej w Warszawie. Wzrost obrotów był możliwy przede wszystkim dzięki rozwojowi nowych kanałów dystrybucji (np. sprzedaż internetowa) oraz dzięki innowacyjnym produktom w obszarach systemów zabezpieczeń, elektronarzędzi i termotechniki. – Naszą siłą są kompleksowe i nowoczesne rozwiązania, których obecnie poszukują klienci. Należą do nich na przykład najmniejszy na rynku dalmierz laserowy PLR15, nowa generacja kamer DINION starlight czy aplikacje na smartfony i tablety. Co więcej, nieodłącznym elementem naszej oferty jest serwis na najwyższym poziomie – dodała.
W 2013 roku Grupa Bosch utrzymała stabilny poziom inwestycji w wysokości 29,8 mln złotych. Zostały one przeznaczone na rozbudowę linii produkcyjnych w fabryce układów hamulcowych Bosch w Mirkowie oraz na inwestycje infrastrukturalne w Warszawie.
Przedsiębiorstwo zatrudnia w Polsce prawie 1000 osób. Rankingi niezależnych instytutów potwierdzają, że Bosch znajduje się w grupie najbardziej cenionych pracodawców w naszym kraju. Szczególnym wyróżnieniem jest 2. miejsce w badaniu przeprowadzonym wśród 10 tys. studentów kierunków inżynieryjnych oraz certyfikat Top Employers Polska 2014.

Dział Techniki Motoryzacyjnej Bosch, reprezentowany w Polsce przede wszystkim przez dywizję części samochodowych, w 2013 roku rozwijał się pozytywnie i powiększył swoje udziały rynkowe. Ważnym elementem strategii działu jest rozwój sieci autoryzowanych warsztatów samochodowych. Sieć, działająca pod markami Bosch Service i Auto Crew, konsekwentnie podwyższa poziom usług w zakresie napraw poprzez procesy certyfikacji, audyty i szkolenia. Obecnie zrzesza prawie 400 warsztatów samochodowych i jest największą w Polsce siecią, autoryzowaną przez producenta części zamiennych.

Dział Bosch Termotechnika systematycznie umacnia swoją pozycję na rynku grzewczym w Polsce, oferując kompleksowe portfolio urządzeń i systemów grzewczych zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dużych inwestycji. Wprowadził w ubiegłym roku kilka przełomowych rozwiązań skierowanych do instalatorów (pierwsze na rynku e-szkolenia połączone z certyfikacją) oraz do końcowych użytkowników (aplikacje mobilne na smartfony do zdalnego sterowania urządzeniami grzewczymi Junkers i Buderus).

Dział Systemów Zabezpieczeń. W niektórych liniach produktowych, takich jak systemy sygnalizacji pożarowej czy systemy kontroli dostępu, udało się osiągnąć w 2013 roku dwucyfrowe wzrosty. Ważną rolę odgrywają tutaj innowacyjne produkty. Na przykład w obszarze systemów telewizji przemysłowej w ciągu 12 miesięcy 80% produktów zostało zastąpionych urządzeniami nowej generacji.

Elektronarzędzia Bosch. Mimo trudnej sytuacji w branży budowlano-montażowej w Polsce, która zanotowała prawie 10-proc. spadek, dział Elektronarzędzia utrzymał udziały rynkowe i pozostał liderem rynku narzędzi profesjonalnych. Nowości produktowe stanowiły 35% całości sprzedaży działu. Co więcej, serwis elektronarzędzi Bosch został w 2013 roku uznany na drodze wewnętrznego audytu za najlepszy serwis na świecie. Nagroda Bosch Service Award jest przyznawana serwisom najlepszym pod względem jakości usług, obsługi klienta oraz efektywności procesów.

Zaangażowanie w edukację
Bosch realizuje między innymi program dualnego systemu nauczania w fabryce układów hamulcowych w Mirkowie, którym od 2012 roku jest objętych 25 uczniów. Ponadto, Bosch zainicjował merytoryczną dyskusję pomiędzy MEN a dyrektorami szkół technicznych o efektach reformy systemu edukacji i możliwościach jego poprawy. Ważnym wydarzeniem jest wspierana przez Boscha Ogólnopolska Olimpiada Techniki Samochodowej dla uczniów szkół samochodowych, organizowana już od 15 lat. Finał Olimpiady odbywa się w Centrum Szkoleniowym firmy w Warszawie. W tym roku Bosch ufundował główną nagrodę w konkursie – samochód, który trafi jako model szkoleniowy do warsztatu w zwycięskim zespole szkół. Ponadto Grupa Bosch w Polsce od czterech lat realizuje program edukacyjny dla gimnazjalistów pod nazwą Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha, którego celem jest popularyzacja kierunków technicznych jako dalszej ścieżki kształcenia. W programie wzięło udział ponad 4500 uczniów z Warszawy i Wrocławia.

Grupy Bosch na świecie w 2014 roku
Grupa Bosch na świecie oczekuje w bieżącym roku wzrostu sprzedaży w granicach 3-5%. Produkty i usługi wykorzystujące funkcjonalność sieci internetowej będą należały do głównych elementów oferty przedsiębiorstwa. Dzięki szerokiej wiedzy technologicznej oraz know-how w dziedzinie sprzętu i oprogramowania, Bosch jako światowy dostawca technologii i usług jest dobrze przygotowany do kroku w tym kierunku.
Ponadto, Bosch jest światowym liderem w produkcji sensorów mikromechanicznych (MEMS), technologii, która ma kluczowe znaczenie dla komunikacji przedmiotów i usług za pośrednictwem sieci internetowej. Sensory umożliwiają nową formę technicznego wsparcia w codziennym życiu, na przykład w zautomatyzowanym prowadzeniu samochodów czy w domach inteligentnych. Celem strategicznym firmy Bosch jest oferowanie rozwiązań dla zintegrowanej mobilności, zintegrowanej produkcji, zintegrowanych systemów energetycznych oraz zintegrowanych budynków.

 

Instalnews - bezpłatny biuletyn e-czasopisma InstalReporter 4/2017 6/2016 2/2016