Vitoclima 300-S Multisplit

Vitoclima 300-S Multisplit

Zimno i ciepło o klimatyzatorach

Redakcja pyta, producenci odpowiadają
  1. Parametry najlepszego klimatyzatora. Na jakie uwagę zwracają klienci, a jakie pomijają?
  2. Czynnik chłodniczy w większości Państwa klimatyzatorów to… W jakim kierunku podąża rynek czynników w klimatyzatorach?
  3. Jakie klimatyzatory są najchętniej wybierane przez klientów: najprostsze czy te najbardziej rozbudowane? Jaki jest rzeczywisty wpływ ceny i jakości na decyzje zakupowe?
  4. Jaki wpływ na zakup klimatyzatora ma dziś instalator/firma projektowo-wykonawcza i jaka jest najczęstsza ścieżka od zakupu do korzystania z klimatyzacji w domu jednorodzinnym/małym obiekcie?
  5. Jaki procent nowo budowanych domów w standardzie montuje klimatyzację?
  6. Jak Państwa zdaniem urósł rynek klimatyzatorów w przeciągu ostatnich 10 lat?

Na te pytania odpowiadają producenci:

Dominika Lasek

Specjalista ds. produktu i marketingu
RUG Riello Urządzenia Grzewcze

Maciej Góralski

A2A & CAC Product Manager
Panasonic

Maciej Peranowski

Wspólnik firmy Heating Polska,
dostawca klimatyzatorów Viteco

Piotr Brzozowski

Product Manager
Bosch Home Comfort Group

Dorota Adamczyk-Dalasińska

Kierownik ds. marketingu
Thermoval

Szymon Strzelczyk

Wykładowca
Akademii Viessmann

Parametry najlepszego klimatyzatora. Na jakie uwagę zwracają klienci, a jakie pomijają?

BOSCH: Parametry najlepszego klimatyzatora to:

• design jednostek (głównie wewnętrznej) oraz wymiary,

• funkcje: chłodzenie/ogrzewanie/osuszanie/oczyszczanie/jonizacja powietrza, łączność zdalna z jednostką,

• oszczędność energii: klasa efektywności energetycznej, tryby pracy ECO, timer.

Pomijane elementy to dostępność serwisu i części zamiennych, aby dbać o urządzenie przez długie lata użytkowania.

BERETTA: Najczęściej analizowane parametry to klasa energetyczna (wysoka efektywność energetyczna np. A+++ przekłada się na niższe rachunki za prąd), poziom hałasu (cicha praca urządzenia jest istotna dla komfortu użytkowania), wymiary jednostek (kompaktowe rozmiary ułatwiają montaż i integrację z wnętrzem), design (atrakcyjny wygląd i możliwość wybrania koloru obudowy pasującej do wnętrza). Często pomijane, ale istotne aspekty to sterowanie Wi-Fi (możliwość zdalnego zarządzania klimatyzatorem przez aplikację mobilną), długość gwarancji i dostępność serwisu (dłuższa gwarancja i łatwy dostęp do serwisu zwiększają niezawodność urządzenia).

PANASONIC: Podczas wyboru klimatyzatora, klienci najczęściej zwracają uwagę na wygląd, ale również na efektywność energetyczną, która pozwala obniżyć rachunki za prąd. Duże znaczenie ma także ciche działanie oznaczające komfort w codziennym użytkowaniu oraz nowoczesne funkcje, takie jak technologie oczyszczania powietrza czy możliwość zdalnego sterowania za pomocą aplikacji mobilnej. Jednak często pomija się kilka kluczowych aspektów. Skuteczność filtrów czy systemów oczyszczających, która decyduje o jakości powietrza, nie zawsze jest brana pod uwagę, podobnie jak trwałość urządzenia, gwarantująca wieloletnią niezawodność. Istotna, szczególnie dla instalatorów, jest łatwość montażu i konserwacji, co znacząco ułatwia utrzymanie klimatyzatora w dobrym stanie. Urządzenia Panasonic wyróżniają się na tym polu dzięki przemyślanym rozwiązaniom konstrukcyjnym, które skracają czas montażu i ułatwiają późniejszą konserwację.

THERMOVAL: Klientów interesuje przede wszystkim: moc chłodnicza – parametr podstawowy (na ile m²); do jakiej temperatury może grzać klimatyzacja; głośność urządzenia; oprogramowanie np. sterowanie Wi-Fi, nawiew 3D; automatyczne czyszczenie parownika w jednostce wewnętrznej; liczba lat gwarancji. Mniej istotne parametry dla inwestora to: jaka sprężarka, jaki zawór rozprężny, rodzaj gazu itd., czyli szczegółowe dane techniczne.

VITECO: Klienci, decydując się na zakup klimatyzatora, zazwyczaj zwracają uwagę na 2 aspekty: cena i wygląd. Warto jednak zwrócić uwagę na dodatkowe dwa, tak samo istotne: wyposażenie i parametry techniczne. Faktem jest, że klimatyzacja staje się prawie standardem w życiu codziennym, więc obok estetyki należy zwracać uwagę na funkcjonalność wybranego urządzenia. Klimatyzacja staje się już nie tylko źródłem chłodu w upalne dni, ale także źródłem ciepła w okresach grzewczych – często będzie pracować niemalże cały rok. Istotnym parametrem w funkcji grzania jest m.in. hałas – skoro ma grzać także w nocy – to nie może emitować nadmiernego hałasu. Dla zwiększenia komfortu bytowania w pomieszczeniach warto wybierać jednostki z wbudowaną funkcją Silent. Cenną zaletą jest posiadanie przez jednostki elementów oczyszczających powietrze. Warto wybierać klimatyzatory, które dodatkowo będą w stanie przeprowadzić jonizację powietrza, a nawet usunąć wirusy i bakterie z powietrza, tak więc jednostki z lampą UV.

Najlepszy klimatyzator to taki, który połączy gustowną stylistykę i dobrą cenę wraz z najwyższym wyposażeniem, które zagwarantuje bezpieczne użytkowanie.

VIESSMANN: W praktyce klienci deklarują, że kierują się efektywnością energetyczną i oszczędnościami, ale decyzję częściej podejmują na podstawie wyglądu, głośności oraz opinii instalatora.

Najczęściej na pierwszym miejscu stawia się cenę urządzenia lub całej usługi z montażem. Kolejnymi ważnymi dla inwestora parametrami są:

• poziom hałasu jednostki wewnętrznej (komfort nocny),

• dostępność Wi-Fi i możliwość zdalnego sterowania,

• funkcje dodatkowe: tryb nocny, osuszanie, samoczyszczenie,

• design i kompaktowe wymiary.

Parametry określające sprawność takie, jak: SEER i SCOP, zakres pracy w trybie grzania (istotny zimą), rodzaj i klasa filtra, czy zużycie energii w trybie czuwania, są zazwyczaj pomijane lub rozpatrywane na końcu.

Czynnik chłodniczy w większości Państwa klimatyzatorów to… W jakim kierunku podąża rynek czynników w klimatyzatorach?

BOSCH: Wszystkie nasze klimatyzatory do mocy 18 kW pracują na czynniku R32. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie urządzeń na czynnik R290. Przepisy unijne i rozporządzenia wymuszają w najbliższych kilku latach przejście na czynniki o parametrze GWP < 150.

BERETTA: Obecnie dominującym czynnikiem chłodniczym w klimatyzatorach jest R32 i właśnie ten jest stosowany w klimatyzatorach marki Beretta. Zgodnie z regulacjami UE od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje zakaz używania czynników chłodniczych o GWP ≥ 750 w urządzeniach zawierających do 3 kg czynnika, co sprawia, że R32 stopniowo zastępuje R410A. Ochrona środowiska to jedna z wartości, jakimi kierujemy się w marce Beretta i myślę, że rynek czynników chłodniczych będzie podążał w tym kierunku.

PANASONIC: W naszych klimatyzatorach dominującym czynnikiem chłodniczym jest R32, który jest bardziej ekologiczny i efektywny w porównaniu do starszych czynników, takich jak R410A. Obserwacje z najnowszych targów branżowych wskazują, że rynek coraz wyraźniej zmierza w kierunku jeszcze bardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań.

Producenci i eksperci kładą szczególny nacisk na czynniki chłodnicze o niższym potencjale globalnego ocieplenia (GWP), co wynika z rosnących wymagań regulacyjnych i dążenia do minimalizacji wpływu na środowisko.

THERMOVAL: Obecnie czynnik wykorzystywany w klimatyzatorach Thermoval to R32 – gaz fluorowany. W najbliższym czasie będą następowały zmiany i gazy cieplarniane będą zastępowane gazami bezpiecznymi nie powodującymi niszczenia powłoki ozonowej, jak np. R290 (propan).

VITECO: Czynnik chłodniczy, który stał się standardem na dzień dzisiejszy to R32. Tak więc klimatyzatory Viteco serii Clima Comfort JP również oparte są o sprężarki pracujące z R32. Jest to czynnik jednorodny z relatywnie niskim współczynnikiem GWP (675) o dobrych parametrach w trybie grzania i chłodzenia – to spowodowało, że jest najczęściej wybieranym czynnikiem chłodniczym w klimatyzatorach typu split.

Jednak ciągle zmieniające się przepisy zmuszają producentów do prac nad urządzeniami pracującymi na bardziej „ekologicznych” gazach, czyli takich, których GWP będzie najniższe z możliwych. Naturalnym jest więc przejście w przyszłości na czynniki „naturalne”. Jednym z nich może stać się propan R290. GWP bliskie 0 oraz bardzo dobre parametry w funkcji grzania są obiecujące dla tego czynnika. Skoro klimatyzator będzie również źródłem ciepła w domach, to efektywność całego układu w grzaniu powinna być najwyższa z możliwych, a R290 daje właśnie takie możliwości. Kwestia, która pozostaje do opracowania po stronie producentów, to bezpieczeństwo montażu i eksploatacji. Propan jako czynnik wręcz wybuchowy wymaga szczególnej uwagi. Viteco podąża za tym trendem i wynikiem tego jest gotowość do wprowadzenia kolejnej serii klimatyzatorów pracujących właśnie z czynnikiem R290. Urządzenia pomyślnie przeszły badania, certyfikację i testy. Teraz kolejny krok – wprowadzenie do oferty.

VIESSMANN: Wszystkie nasze modele dostępne w ofercie – pracują na czynniku chłodniczym R32, który obecnie dominuje w klimatyzatorach typu split i multisplit.

R32 ma niski współczynnik GWP (675), co oznacza mniejsze obciążenie dla środowiska w porównaniu do starszych czynników, jak R410A. Dodatkowo czynnik R32 jest wydajniejszy energetycznie – umożliwia osiągnięcie lepszych wartości SEER i SCOP przy mniejszym napełnieniu.

Rynek zmierza w kierunku czynników o jeszcze niższym GWP – jak R290 (propan) czy R454B – jednak ich stosowanie jest obecnie ograniczone przez wymagania dotyczące bezpieczeństwa i normy montażowe. Z tego względu R32 pozostanie standardem na najbliższe lata, szczególnie w segmencie domowym i małej komercji.

Jakie klimatyzatory są najchętniej wybierane przez klientów: najprostsze czy te najbardziej rozbudowane? Jaki jest rzeczywisty wpływ ceny i jakości na decyzje zakupowe?

BOSCH: Najbardziej popularne są rozwiązania tańsze i te ze średniej półki. Należy jednak uwzględnić fakt, że obecnie nawet podstawowe modele mają szereg zaawansowanych funkcji i możemy je z powodzeniem wykorzystywać zarówno do chłodzenia, jak i ogrzewania. Nawet podstawowe modele są zaawansowane technologicznie. Jeżeli inwestor nastawiony jest na rozwiązanie budżetowe wyznacznikiem zakupu będzie wyłącznie cena. Ponadto klienci indywidualni biorą także pod uwagę aspekty związane z obsługą serwisową, znajomością marki oraz rekomendacje instalatora i znajomych.

BERETTA: Dla wielu użytkowników kluczowe są podstawowe funkcje i niska cena, dlatego wybierają modele o dobrej efektywności energetycznej i cichej pracy, nawet jeśli nie mają one wszystkich dodatkowych funkcji. Z drugiej strony, klienci poszukujący większego komfortu i zaawansowanych opcji często decydują się na bardziej rozbudowane modele, mimo wyższej ceny. Obecnie klimatyzatory oferują wiele funkcji, takich jak chłodzenie, ogrzewanie, filtracja powietrza czy sterowanie Wi-Fi. Marka Beretta w odpowiedzi na potrzeby klientów oferuje klimatyzatory BREVA E, które cieszą się popularnością z uwagi na posiadanie wyżej wymienionych funkcji.

PANASONIC: Najczęściej wybierane są modele bardziej zaawansowane, jak model Etherea, które oferują szeroki zakres funkcji, takich jak inteligentne sterowanie, technologie oczyszczania powietrza oraz integrację z systemami Smart Home. Cena i jakość mają kluczowy wpływ na decyzje klientów – wielu z nich jest skłonnych zapłacić więcej za urządzenie, które zapewnia wyższą jakość, czystsze powietrze 24/7 i dłuższą żywotność. Panasonic może pochwalić się w tym zakresie światową rozpoznawalnością w zakresie produkcji wysokiej jakości sprężarek oraz topowym rozwiązaniem w zakresie poprawy jakości powietrza w pomieszczeniach – technologią nanoe X.

THERMOVAL: Nadal podstawowym powodem zakupu jest cena urządzenia. Jednak klientów indywidualnych najbardziej interesują urządzenia z tzw. środkowej półki, czyli nie najtańsze, najprostsze. Klimatyzatory z mocno rozbudowanymi funkcjami i w wymyślnych obudowach, to nadal nisza rynkowa, o niewielkim wpływie na finalny poziom sprzedaży na rynku. W ofercie Thermoval mamy dwie linie produktowe. Nowa linia, wprowadzona do sprzedaży w kwietniu Thermoval by Chigo, to klimatyzacja dla nietypowych, wymagających pod względem możliwości montażu pomieszczeń. Postawiliśmy tu na kompaktowe rozmiary jednostek wewnętrznych, i choć to dopiero początek ich obecności na polskim rynku, widzimy, że klienci potrzebują takich właśnie rozwiązań.

VITECO: Można pokusić się o podział rynku klimatyzacji na dwa segmenty: inwestycyjny, przeważającą cechą wyboru instalowanych urządzeń to cena (parametry techniczne schodzą na dalszy plan) i segment rynku wolnego, gdzie cena nie jest najistotniejszym parametrem wyboru, a aspekty techniczne i wyposażenie. Oczywiście cena zawsze jest istotna, ale przy dobrej jej relacji do wyposażenia i możliwości urządzeń nie jest najważniejsza. Polacy stają się coraz bardziej zamożni, więc ich oczekiwania wobec urządzeń też rosną. Klimatyzatory Viteco Clima Comfort JP łączą zarówno zrównoważoną cenę, jak i bogate wyposażenie podstawowe – łącznie z jonizacją i wbudowaną lampą UV.

VIESSMANN: Zdecydowanie najchętniej wybieranym modelem z naszej oferty jest Vitoclima 230-S – to urządzenie ze średniej półki cenowej, które oferuje wyjątkowo dobry stosunek ceny do możliwości. Klienci doceniają ten model za prostotę obsługi i solidny zestaw funkcji użytkowych: tryb AI, który automatycznie dostosowuje pracę klimatyzatora do warunków w pomieszczeniu, iFeel z czujnikiem temperatury w pilocie, a także tryb nocny, funkcję osuszania, tryb turbo i wbudowany moduł Wi-Fi. Cicha praca (od 19 dB), kompaktowe wymiary i dwa dostępne kolory jednostki wewnętrznej dodatkowo zwiększają jego atrakcyjność. To właśnie takie rozwiązania – kompletne, niezawodne i funkcjonalne – są najczęściej wybierane przez klientów indywidualnych. Cena nadal odgrywa dużą rolę, ale klienci coraz częściej zwracają uwagę również na komfort codziennego użytkowania i jakość wykonania oraz gwarancję.

Jaki wpływ na zakup klimatyzatora ma dziś instalator/firma projektowo-wykonawcza i jaka jest najczęstsza ścieżka od zakupu do korzystania z klimatyzacji w domu jednorodzinnym/małym obiekcie?

BOSCH: Klimatyzatory typu split (niehermetycznie zamknięte) muszą być instalowane przez uprawnionego instalatora posiadającego certyfikat F-gaz, a zatem to instalator jest tu kluczowym elementem. Ścieżka od zakupu do użytkowania jest ściśle powiązana z instalatorem. Inwestor decydujący się na zakup klimatyzatora wraz z montażem może oczywiście mieć swoją propozycję wyboru urządzenia, jednak finalnie jest ona zweryfikowana przez instalatora.

BERETTA: Mimo rosnącej popularności i dostępności klimatyzatorów w wielu kanałach sprzedaży, instalatorzy i firmy projektowo-wykonawcze nadal odgrywają kluczową rolę w procesie zakupu. Ich doświadczenie i wiedza techniczna pomagają klientom w doborze odpowiedniego urządzenia, uwzględniając specyfikę budynku, potrzeby użytkowników oraz budżet. Najczęstsza ścieżka zakupu obejmuje:

• konsultację z instalatorem: ocena potrzeb i warunków technicznych,

• dobór odpowiedniego modelu: uwzględnienie mocy, funkcji i efektywności energetycznej,

• zakup urządzenia: często za pośrednictwem firmy instalacyjnej,

• montaż i uruchomienie: profesjonalna instalacja zapewnia optymalną pracę systemu,

• szkolenie użytkownika i serwis: Instruktaż obsługi oraz zapewnienie wsparcia serwisowego.

PANASONIC: Proces zakupu klimatyzatora zazwyczaj rozpoczyna się od rozmowy z instalatorem lub projektantem, który analizuje potrzeby klienta i proponuje odpowiedni model urządzenia. Podczas wizji lokalnej lub na podstawie projektu specjalista ocenia warunki techniczne i sugeruje optymalny sposób instalacji. Rekomendacje instalatora, oparte na jego doświadczeniu i wiedzy o dostępnych na rynku rozwiązaniach oraz cenach, często odgrywają kluczową rolę w decyzji o wyborze sprzętu. Po wyborze klimatyzatora przystępuje się do jego profesjonalnego montażu, który obejmuje instalację jednostki wewnętrznej i zewnętrznej, a także podłączenie niezbędnych elementów systemu. Proces ten wymaga precyzyjnego wykonania, aby zapewnić optymalną wydajność, trwałość urządzenia i ochronę gwarancyjną. Dlatego tak istotny jest wybór firmy instalacyjnej, która odbyła szkolenie i posiada akredytację do montażu klimatyzatorów danej marki.

THERMOVAL: Instalator ma bardzo wysoki wpływ na zakup urządzenia, ponieważ z jego opinią zawsze liczy się klient. Można powiedzieć, że to instalator decyduje o wyborze konkretnej marki. Natomiast inwestor wybiera instalatora, kierując się najczęściej poleceniami od swoich znajomych, którzy przeszli już ten proces albo szukając wykonawców w Internecie. Pamiętajmy, że świadomy inwestor „związuje się” z wykonawcą na dłużej, bo urządzenie dla zachowania warunków gwarancji oraz poprawności działania musi być systematycznie, raz w roku serwisowane.

VITECO: Montaż klimatyzatora musi przeprowadzić wykwalifikowany personel posiadający zarówno wszystkie niezbędne uprawnienia, jak i doświadczenie. Pomimo że klimatyzator nie jest skomplikowanym urządzeniem, to na etapie montażu łatwo o popełnienie błędów, które przełożą się na nieefektywną pracę układu. To determinuje fakt, że to właśnie wykonawca jest bezpośrednim ogniwem łączącym dostawcę z potencjalnym klientem. W branży klimatyzacyjnej można zauważyć model sprzedaży zarówno dwustopniowy (producent-wykonawca), jak i trójstopniowy (producent-dystrybutor-wykonawca). Duże firmy wykonawcze posiadające zaplecze projektowe zazwyczaj skracają ten proces do sprzedaży dwustopniowej. Jednak jest bardzo duża liczba wykonawców związanych z lokalnymi dystrybutorami.

Trzeba przyznać, że to właśnie wykonawca ma bardzo duży wpływ na to, która marka bądź model klimatyzacji zostanie zainstalowany. Użytkownik wybiera wzór, wygląd, design urządzenia, a po stronie wykonawcy leży, który producent będzie dostawcą urządzeń. Nie bez znaczenia jest fakt, kto będzie gwarantem urządzeń – wykonawca czy dostawca. Standardem stało się, że to właśnie wykonawca jest jednocześnie gwarantem dla zainstalowanych urządzeń klimatyzacyjnych. Klimatyzacja Viteco jako jedna z nielicznych wyróżnia się faktem, że to dostawca jest gwarantem dostarczonych jednostek. Daje to bezpieczeństwo zarówno dla użytkownika klimatyzatora, jak i wykonawcy.

VIESSMANN: W zdecydowanej większości przypadków to instalator ma decydujący wpływ na wybór urządzenia – klient rzadko przychodzi z konkretnym modelem. Zazwyczaj ma określony budżet, podstawowe oczekiwania (np. żeby działało cicho, miało Wi-Fi, funkcję grzania), a całą resztę zostawia specjaliście.

Zaufanie do wykonawcy ma ogromne znaczenie – to on podpowiada, co wybrać, dobiera moc i sugeruje rozwiązania, które najlepiej sprawdzą się w danym przypadku. Klient może porównać jeszcze z 1-2 ofertami, ale najczęściej decyduje się na to, co zaproponuje sprawdzona firma.

Sam proces od decyzji do montażu jest dziś bardzo szybki i opiera się na sprawdzonych wskaźnikach oraz gotowych kalkulatorach doborowych. Inwestor najczęściej oczekuje kompleksowej usługi – urządzenie, montaż, uruchomienie – bez konieczności zagłębiania się w detale techniczne. Liczy się skuteczność, dostępność i dobre wsparcie po sprzedaży.

Jaki procent nowo budowanych domów w standardzie montuje klimatyzację?

BOSCH: Bardzo trudno określić i podać precyzyjną wartość procentową. Wszystko zależy od standardu, w jakim wykonujemy budowę, jakie układy towarzyszące mamy w obiekcie (rekuperacja, źródło ogrzewania), jakie jest otoczenie domu (zwarta zabudowa szeregowa, dom wolnostojący), ilości przeszkleń i pięter oraz sama bryła budynku. Zdecydowanie jest to 2-3 razy więcej niż było kilka, kilkanaście lat temu, gdyż jest to rozwiązanie bardziej dostępne i coraz bardziej korzystne cenowo.

BERETTA: Obserwuje się rosnącą tendencję montażu klimatyzacji w nowo budowanych domach. Wzrost ten wynika ze zmieniającego się klimatu oraz wszechstronności tego produktu, który zarówno chłodzi, jak i ogrzewa. Widzimy też coraz częściej klimatyzatory montowane w budynkach wielorodzinnych. Klimatyzacja przestaje być towarem luksusowym, a staje się komfortem, na który możemy sobie coraz częściej pozwolić.

PANASONIC: Wzrost świadomości dotyczącej komfortu oraz zmieniające się warunki klimatyczne sprawiają, że klimatyzacja staje się standardem w nowoczesnym budownictwie. Można założyć, że większość inwestorów, planując inwestycję w dom, rozważa montaż klimatyzacji, a przynajmniej instalacji chłodniczej do późniejszego wykorzystania, gdyż jest to nieduży koszt w skali całej inwestycji, a pozwala na estetyczne ukrycie całej instalacji. Dodatkowo, rosnąca dostępność energooszczędnych i ekologicznych rozwiązań sprawia, że klimatyzacja staje się coraz bardziej atrakcyjna dla właścicieli nowych domów.

THERMOVAL: Montaż klimatyzacji jest coraz bardziej popularny i dostępny finansowo. To sprzyja jej częstszemu montowaniu także w nowych budynkach. Koszty instalacji systemów klimatyzacyjnych są coraz niższe, a instalacje coraz częściej planowane już na etapie budowy domu, co wskazuje na rosnącą adaptację klimatyzacji w nowych inwestycjach. Podsumowując, choć brak jest dokładnych statystyk procentowych dotyczących montażu klimatyzacji w nowo budowanych domach w Polsce, trendy rynkowe i dostępność dofinansowań wskazują na rosnącą popularność i standardowe wyposażanie nowych domów w klimatyzację.

VITECO: Jak już wspomniałem, można zauważyć, że społeczeństwo polskie staje się coraz bardziej zamożne, tak więc wymagania wobec materiałów i urządzeń stosowanych podczas budowy nowych domów i mieszkań są coraz większe. Tak samo oczekiwany standard nowych inwestycji jest wyższy. Najważniejszym elementem tego standardu jest komfort cieplny – istotne są zarówno najniższe straty ciepła przez budynek, jak i najniższy koszt podgrzania/schłodzenia domu czy mieszkania. W naszym klimacie zimy stają się coraz bardziej umiarkowane, a lata coraz gorętsze – to powoduje, że praktycznie wszyscy inwestorzy nowo budowanych domów bądź mieszkań decydują się na montaż klimatyzacji.

VIESSMANN: Szacunkowo ok. 60% nowo budowanych domów jednorodzinnych w latach 2024-2025 ma już zaplanowaną lub zamontowaną klimatyzację – najczęściej typu split lub multisplit.

Jak Państwa zdaniem urósł rynek klimatyzatorów w przeciągu ostatnich 10 lat?

BOSCH: Najpierw należałoby ustalić, co będziemy określać klimatyzacją, a co pompą ciepła typu powietrze-powietrze, ponieważ zasada działania tych dwóch rozwiązań jest identyczna. Jeśli mówimy tylko o urządzeniach klimatyzacyjnych, to szacujemy 2-3-krotny wzrost rynku w odniesieniu do ostatnich 10 lat. Jeśli uwzględnimy wszystkie urządzenia wraz z bardzo popularnymi pompami ciepła typu powietrze-powietrze można wówczas założyć jeszcze większy wzrost rynku.

BERETTA: Rynek klimatyzacji w Polsce doświadczył znaczącego wzrostu w ciągu ostatniej dekady. Szczególnie duży skok zanotowano w 2021 roku, kiedy popyt na urządzenia klimatyzacyjne wzrósł o niemal 40% w porównaniu do roku poprzedniego. Ten dynamiczny rozwój rynku wynika z rosnącej świadomości komfortu termicznego, zmian klimatycznych oraz zwiększającej się dostępności i przystępności cenowej urządzeń.

PANASONIC: Rynek klimatyzatorów w ostatniej dekadzie dynamicznie się rozwinął. Przyczyną jest rosnące zapotrzebowanie na komfort, szersza dostępność urządzeń, a także rosnąca zamożność społeczeństwa i zmiana postrzegania klimatyzacji – z luksusu na standardowy element wyposażenia domu.

VITECO: Porównując ubiegłe dziesięciolecie do dzisiejszego widać znaczący wzrost zainteresowania urządzeniami klimatyzacyjnymi. Rynek klimatyzacji w Polsce rośnie nieporównywalnie bardziej i szybciej niż rynek ogrzewania. Zmieniający się klimat, wzrost zamożności społeczeństwa i atrakcyjności urządzeń powoduje, że w pierwszym rzędzie stoją urządzenia zapewniające zarówno komfort chłodu, jak i ciepła – czyli klimatyzacja w „wyższej półce” np. oferta marki Viteco urządzenia serii JP Optimum mają wbudowane dwie grzałki jednostki zewnętrznej – grzałka tacy skroplin i grzałka karteru sprężarki. Rynek klimatyzacji w Polsce urósł przez ostatnie dziesięciolecie ponad trzykrotnie, rekordowym był ubiegły 2024 rok, a i początek roku 2025 wskazuje, że nie będzie on mniejszy, jak ubiegły. Rynek klienta nowo budowanego domu czy mieszkania jest w pewien sposób ograniczony w porównaniu z rynkiem klienta już posiadającego nieruchomość. Klienci, którzy modernizują bądź remontują domy coraz częściej w budżetach ujmują także inwestycję w klimatyzację – to generuje dodatkowy wzrost rynku klimatyzacji. O ile czasem niemożliwa jest modernizacja już istniejącej instalacji grzewczej, to dołożenie klimatyzacji nie jest wielką techniczną przeszkodą. Jako dostawca urządzeń klimatyzacyjnych Viteco z optymizmem patrzymy w przyszłość i rozbudowujemy swoją ofertę.

VIESSMANN: Rynek klimatyzatorów w Polsce wzrósł niemal czterokrotnie w ciągu ostatniej dekady. Jeszcze 10 lat temu klimatyzacja była traktowana jako luksus. Obecnie, dzięki dotacjom (Moje Ciepło, Czyste Powietrze, ulga termomodernizacyjna) i coraz powszechniejszym instalacjom PV, klimatyzatory z funkcją grzania stały się atrakcyjną i opłacalną alternatywą dla ogrzewania konwencjonalnego. To bezpośrednio wpłynęło na masowy wzrost ich popularności i sprzedaży.

Bezpłatna prenumerata