Łączy nas biznes


Wywiad z prezesem SBS Sławkiem Maciejewskim

Od pomysłu po największego (?) gracza na rynku…
Proszę Pani, to był moment…
Najważniejsze było stworzenie trafnych założeń. My uznaliśmy, że bezpieczeństwo finansowe, transparentność funkcjonowania i kompetencje będą właściwym fundamentem. Na tej bazie z pasją pracujemy do dziś. Pamiętać należy, że wszyscy Partnerzy Grupy SBS prowadzą własne biznesy, a my staramy się dzięki synergii maksymalizować korzyści. Reszta składowych sukcesu niech pozostanie naszą tajemnicą.

W życiu przeciętnego człowieka przełomową chwilą jest zarobienie pierwszego miliona, a w życiu sieci handlowej…?
Większość z nas, pierwszy milion zarobiła przed powstaniem SBS i może dlatego nie było przełomowych momentów w działaniu Grupy. Staramy się rozwijać naszą firmę stabilnie i równomiernie. Mamy dość konserwatywne podejście do tych spraw. Wystarczająco wiele przełomowych i zaskakujących chwil dzieje się w otaczającej nas rzeczywistości.

Na rynku jest mnóstwo producentów, wielu już z Wami współpracuje, a wielu pewnie by chciało. Jak dobieracie Państwo dostawców? Są jakieś kryteria?
Tym tematem zajmuje się u nas Dział Rozwoju Rynku. Nie zamykamy się na żadną ofertę współpracy, często sami wychodzimy z inicjatywą. Penetrujemy rynki w różnych częściach świata. Duże znaczenie w doborze dostawców ma głos naszych Partnerów, którzy sugerują z kim warto działać. Jedyne kryteria to wola współpracy i spełnienie standardów XXI wieku.

3 marki własne SBS to na pewno silna pozycja w budżecie Grupy. Jaki obrót lub procent obrotu wypracowują one w firmie?
Marki KELLER, DEFIN i NANOPANEL znane są od wielu lat na rynku. To istotny kierunek naszego rozwoju, stanowią kilkanaście procent obrotu. Patrząc na statystyki dotyczące rozwoju marek własnych globalnie, nasza sytuacja idealnie pokrywa się z trendami innych sieci handlowych. Obecnie najsilniej rozbudowujemy KELLERa, który został najlepiej przyjęty przez instalatorów, jako marka dla profesjonalistów. Stale rozwijamy też portfolio naszych produktów dedykowanych na wyłączność dla Partnerów Grupy SBS.

Programu Integris+ chyba nie trzeba nikomu już przedstawiać. Czym jednak szczególnie przyciąga instalatorów?
Integris+ to spotkania hurtowni z instalatorami w rozmaitej formule. Oczywiście istnieje bardzo rozbudowany katalog nagród, które można pozyskać za zebrane punkty w trakcie zakupów, ale to te wspólne spotkania są najważniejsze.
Ramy działania programu określone są w taki sposób, aby każda z hurtowni mogła go troszkę modyfikować, najlepiej dopasowując do swoich potrzeb. Sami nie moglibyśmy tego tak dobrze wymyśleć.

Grupa SBS to zrzeszenie firm handlowych mających własnych właścicieli, często pewnie o zróżnicowanym temperamencie i spojrzeniu na niektóre aspekty biznesu. Jak udało Wam się razem przetrwać 20 lat?
Słowo „przetrwać” wskazuje na jakieś rozpaczliwe działania i awantury. Do tego szczęśliwie nigdy nie dochodziło. Wolałbym powiedzieć, że po prostu współpracujemy te 20 lat , może też dzięki temu, że każdy z Parterów ma swoją przestrzeń, w którą nie ingerujemy.
W obecnych czasach wszyscy ekscytują się pojęciem „otwartego związku”, u nas tego typu formuła funkcjonuje od dawna. Nasi Partnerzy nie muszą kupować produktów wyłącznie przez SBS, mogą szukać najlepszej oferty dla swojej firmy. To SBS musi umieć stworzyć konkurencyjną ofertę. Ta zasada zmusza nas do jeszcze wydajniejszej pracy.

Targi Instalacje 2022 i udział w nich Grupy SBS – głównie tradycja czy jednak potrzeba spotkania po ponad 2 latach pandemii?
Długo zastanawialiśmy się nad udziałem w Targach Instalacje, w zasadzie niedawno podjęliśmy decyzję o naszej obecności na nich. Zrobiliśmy to ze względu na zapotrzebowanie naszych Partnerów i ich Klientów. Skoro Oni chcą spotkać się z nami, to naszym zadaniem jest stworzenie do tego warunków. Targi Instalacje są doskonałą formułą i miejscem. Dodatkowo zaangażowanie ze strony Panów Konrada Fleśmana i Mateusza Szymczaka, pasja, z jaką to organizują, daje podstawy do optymizmu.

Czy handlem można się znudzić? Czy ma się to we krwi?
Jasne, wszystkim można się znudzić, nawet ciągłymi sukcesami. Myślę, że zespół SBS-u nadal jest głodny kolejnych sukcesów.

Bezpłatna prenumerata