Jaki był rok 2020 dla branży HVAC w ocenie Immergas

Maciej Czop
dyrektor zarządzający Immergas Polska Sp. z o.o.

Jak ocenia Pan rok 2020 z perspektywy swojej firmy?
Rok 2020 okazał się być czasem niezwykle wymagającym, zmieniającym perspektywę w wielu obszarach. W mojej ocenie był swego rodzaju testem na zwinność organizacji i zespołu. Uważam, że w warunkach totalnego braku przewidywalności, zmienności i dużej złożoności wyzwań, zdaliśmy ten test w Immergas Polska z wynikiem bardzo dobrym. Potrafiliśmy być bardzo elastyczni i szybko znajdować rozwiązania pozwalające odpowiedzieć na aktualną potrzebę klienta i rynku. To właśnie niezwykłe zaangażowanie całego zespołu, jak również inicjatywa jaką wykazywaliśmy w wielu dotąd nieznanych sytuacjach, jest dla mnie ogromnym sukcesem mijającego roku.

Jaki wpływ na wynik finansowy i sytuację w firmie miała pandemia koronawirusa?
Duża niepewność, która nam towarzyszyła wraz z nadejściem pandemii spowodowała, że początkowa strategia Immergas opierała się głównie na maksymalizowaniu bezpieczeństwa naszych pracowników i partnerów, minimalizowaniu ryzyka finansowego przy jednoczesnej ochronie miejsc. Po zniesieniu wiosennego lockdownu staraliśmy się wrócić na w miarę normalne tory pracy, wdrażając oczywiście wszystkie niezbędne środki zabezpieczające – środki ochrony indywidualnej, dezynfekcję, pracę zdalną oraz zmianową. Priorytetem było wsparcie naszych klientów, zarówno po stronie dystrybucji, instalacji oraz serwisu, jak również użytkowników końcowych.
Jednym z pierwszych ważnych kroków było wydłużenie czasu na wykonanie przeglądu gwarancyjnego urządzeń, których termin obowiązkowego przeglądu przypadał między marcem a czerwcem ub. roku. Inicjatywa ta spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem klientów. Jednocześnie, wspierani rekomendacją SPIUG, prowadziliśmy aktywnie działania informacyjne dotyczące bezpieczeństwa prowadzenia działań w zakresie konserwacji, uruchomienia lub napraw urządzeń grzewczych w tym wyjątkowym dla wszystkich czasie.
Pandemia zmieniła nieodwracalnie sposób tego, jak edukujemy naszych klientów. Robimy to od lat, ale konieczność przeniesienia szkoleń do świata wirtualnego była nie lada wyzwaniem. Szkolenia online pociągnęły za sobą kolejne działania, jak np. tworzenie filmów instruktażowych. W ciągu pół roku w naszej siedzibie powstało profesjonalne studio, w którym stworzyliśmy 40 filmów, a w czasie 120 godzin szkoleń online przeszkoliliśmy tyle osób, ile w warunkach stacjonarnych zajęłoby to nam 5 lat.

Czego możemy spodziewać się w 2021 roku?
Pomimo dobrej sytuacji w 2020 roku, w mojej ocenie 2021 rok może być czasem dużej niepewności i zmienności w branży budowlanej, co naturalnie przełoży się na branżę HVAC. Wpływ na kondycję branży może mieć np. ograniczenie inwestycji miejskich, związane z większymi obciążeniami budżetów samorządowych w sytuacji epidemicznej. Również inwestorzy prywatni mogą być bardziej ostrożni w rozpoczynaniu nowych projektów. Jednak jeśli chodzi o nasze działania – nie zwalniamy i nie obawiamy się zmian. W tym roku Immergas Polska obchodzi jubileusz 25-lecia. Będzie to czas nie tylko na podsumowania, ale również moment intensywnego kreślenia jeszcze ambitniejszych planów na przyszłość. Jestem entuzjastą zmian i na pewno nie należę do osób, którzy uważają, że lepsze jest wrogiem dobrego. Jest takie stare chińskie przysłowie: Gdy wieją wichry zmian, jedni budują mury, inni budują wiatraki. Immergas jest zdecydowanie w tej grupie, która wychodzi zmianom naprzeciw.

Bezpłatna prenumerata