
Paweł Biśta
Head of East Europe Northern
Countries at Ariston Group
Paweł Biśta jest absolwentem Politechniki Krakowskiej oraz studiów MBA Francuskiego Instytutu Zarządzania. Jest również certyfikowanym coachem ICC.
Do firmy ARISTON Polska dołączył w roku 2006 w roli Country Managera rynku polskiego oraz krajów bałtyckich. Wówczas firma nazywała się jeszcze Merloni Termosanitari Polska. W latach 2018-2022 był odpowiedzialny nie tylko za polski rynek, ale też spółkę ARISTON Ukraina. Od czerwca 2023 piastuje stanowisko Head of East Europe Northern Countries. Rejon ten obejmuje Węgry, Czechy, Słowacje, Ukrainę, Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Nadal również bezpośrednio zarządza spółkami ARISTON Polska i WOLF Technika Grzewcza.
Hobby: czynne uprawianie różnorakiego sportu, muzyka rockowa i skandynawskie kryminały.
15 września 2022 r. Centrotec i Ariston Holding NV (Ariston) podpisały umowę. Centrotec Climate Systems (CCS) z firmami Wolf, Brink, Pro Klima i Ned Air dołączyły do Ariston Group. Od początku 2023 r. rozpoczęła się praktyczna integracja koncernów.
Ariston to znana na całym świecie grupa, która pod koniec 2021 r. osiągnęła przychód w wysokości około 2 miliardów euro i zatrudniała 8000 pracowników, jest obecna w 43 krajach i obsługuje ponad 150 krajów na całym świecie – zobowiązując się do dostarczania odnawialnych i wysoce wydajnych rozwiązań zapewniających komfort cieplny.
CENTROTEC Climate Systems zatrudniała na koniec 2021 r. ok. 2500 osób, cieszyła się solidną pozycją rynkową w Niemczech i Holandii oraz znaczącą obecnością na innych rynkach europejskich. Produkcja odbywa się w Niemczech, Holandii i Chorwacji.
W 2021 r. firma odnotowała przychody w wysokości 599 mln euro i skorygowany zysk EBITDA w wysokości 84,8 mln euro. Przejęcie zostało skonsolidowane od stycznia 2023 r. w dziale Thermal Comfort.
Cena przejęcia zapłacona przy zamknięciu wynosi 635,05 mln euro w gotówce (po wstępnej korekcie gotówki, zadłużenia i kapitału obrotowego na dzień 31 grudnia 2022 r.), plus 41 416 667 akcji Ariston Holding N.V.
Na jakim etapie jest obecnie integracja marek w Ariston Group?
Precyzyjnie rzecz ujmując, integracja marek nie ma miejsca. Każda z nich ma swoją zupełnie osobną tożsamość i pozycję. Grupa ARISTON ma w swoim portfolio trzy główne marki; ARISTON, ELCO i WOLF i wszystkie trzy będą nadal wspierane i rozwijane, każda w nieco odmienny sposób, adekwatny do jej pozycjonowania. Zgodnie z planem przebiega natomiast proces integracji poszczególnych części organizacji i ujednolicane są procesy.
Za które marki odpowiada Pan jako Head of East Europe Northern Countries at Ariston Group?
Ze wszystkimi trzema wymienionymi powyżej markami jesteśmy obecni w większości krajów rejonu East Europe North. Za ich rozwój odpowiadają lokalne zespoły. Ja staram się wyznaczać kierunki i być konsultantem przy ważnych decyzjach, ale pracując w naszej spółce na Ukrainie przekonałem się, że nikt nie zna rynku lepiej niż lokalny zespół.
Obecnie WOLF jest jednostką zależną firmy Ariston Group. Jak wygląda struktura handlowa i administracyjna zarządzania markami? Jak pracują zespoły marek: niezależnie czy w ścisłej współpracy?
Oczywiście poszukujemy synergii, ale bardziej w zakresie BACK STAGE. Nasi klienci: dystrybutorzy, instalatorzy, serwisanci czy projektanci zasługują na wysoki poziom wsparcia, niezależnie czy są związani z WOLF, ELCO, ARISTON czy kilkoma brandami. Tworzymy dla nich zintegrowane działy, aby mieli jednego partnera we wszystkich obszarach. Dla rynku i naszych klientów wszystkie marki nadal pozostają rozdzielone, każda z indywidualną pozycją.
Porozmawiajmy o produktach firmy Ariston i Wolf. Oferta marek Wolf i Ariston w zakresie techniki grzewczej i OZE jest podobna, aczkolwiek przez lata marka Wolf była postrzegana jako klasa premium ze względu na zaawansowanie technologiczne i cenę produktów. Jak pozycjonowane są obecnie obie marki i do jakich klientów skierowana jest ich oferta?
Pozycja marki to nie tylko jego cena, choć oczywiście często w percepcji klientów cena ją determinuje. Obie marki mają odmienną pozycję i pracujemy nad utrwaleniem ich innej percepcji u klienta: Ariston to światowy ekspert w dziedzinie ogrzewania i podgrzewania wody, zapewniający zrównoważony komfort w każdym domu. Wolf to niemiecki ekspert w dziedzinie klimatu wewnątrz pomieszczeń, który oferuje wysokiej jakości rozwiązania w zakresie ogrzewania, wentylacji i uzdatniania powietrza we współpracy z profesjonalistami. Portfolia produktowe tylko w pewnej części się pokrywają. W wielu obszarach jak podgrzew ciepłej wody, czy wentylacja produkty są ściśle przypisane do marki.
Włoski temperament kontra niemiecka precyzja – te hasła dominują w reklamach włoskich i niemieckich produktów. Czy są one adekwatne także w technice grzewczej i markach przez Pana zarządzanych?
Naturalnie. To połączenie tworzy doskonałą kombinację! Myślę jednak, że to bardzo stereotypowe podejście. Przede wszystkim Grupa ARISTON to dziś firma globalna, choć nie odżegnujemy się od naszych włoskich korzeni. Wiele lat pracy dało mi liczne powody dla postrzegania włoskich produktów jako wykonanych z ogromna precyzją i troską o jakość. W naszej organizacji panuje pewnego rodzaju „obsesja jakości” w dobrym tego słowa znaczeniu. Produkty WOLF natomiast poza wysoką wartością techniczną również mogą wykazać się ciekawym designem. Im mocniej zacieśniać będziemy naszą współpracę, tym więcej oba brandy będą mogły skorzystać z „temperamentu” i „precyzji”.
Skala znaczy efekt. Czy po ponad 2 latach wspólnego funkcjonowania na rynku marek Ariston i Wolf jest to odczuwalne w obrotach koncernu?
Na to zagadnienie trzeba spojrzeć bardziej lokalnie niż globalnie. Różna jest sytuacja rynkowa, różna jest pozycja poszczególnych marek w poszczególnych krajach, różne są wyzwania na nich występujące. Ten najtrudniejszy pierwszy etap integracji mamy już za sobą i teraz nadchodzi czas do wykorzystania synergii w ekspansji rynkowej dla dobra wszystkich klientów Grupy ARISTON.
