Wystartowała CEEB

1 lipca br. ruszyła Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków. Od tego czasu, właściciele obiektów niemieszkalnych oraz mieszkalnych muszą złożyć deklarację, w której podadzą informację na temat używanych źródeł ciepła w nieruchomości. W przypadku nowo wybudowanych budynków oraz takich, gdzie zamontowano nowe źródło ciepła, obowiązuje termin 14 dni na zgłoszenie. W pozostałych przypadkach jest to czas 12 miesięcy liczonych od 1 lipca 2021 roku. Projekt ma na celu walkę z zanieczyszczeniem powietrza, które w Polsce w dużej mierze spowodowane jest korzystaniem ze starych pieców, tzw. kopciuchów. Dzięki CEEB zostanie stworzona ogólnopolska baza urządzeń grzewczych używanych w obiektach. Pozwoli to gminom na skuteczniejszą walkę ze smogiem.
Deklarację CEEB można złożyć w sposób tradycyjny, udając się do odpowiedniego Urzędu Gminy lub wysłać ją pocztą. Drugim rozwiązaniem jest skorzystanie z profilu zaufanego, dzięki któremu na stronie www.zone.gunb.gov.pl, zarządca lub właściciel nieruchomości może złożyć deklarację.
W deklaracji należy wskazać rodzaj oraz liczbę używanych źródeł ciepła, ich cel – czy jest to podgrzewanie wody, czy może centralne ogrzewanie. Kolejnym punktem jest rodzaj używanego paliwa oraz liczba i klasa kotłów na paliwo stałe.
W przypadku braku zgłoszenia w wymaganym terminie właścicielowi lub zarządcy nieruchomości grozi kara grzywny.
Szczegółowe informacje o CEEB znajdują się na stronie internetowej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego

Bezpłatna prenumerata