Wyniki finansowe Grupy Bosch w Polsce za 2018 rok

Bosch osiągnął w Polsce w 2018 roku skonsolidowany obrót w wysokości 5,4 mld złotych (1,27 mld euro), co oznacza trzyprocentowy wzrost w porównaniu do roku ubiegłego. Obroty netto Grupy Bosch w Polsce, z uwzględnieniem sprzedaży spółek nieskonsolidowanych i sprzedaży wewnętrznej, wyniosły w 2018 roku 8,6 mld złotych (2 mld euro). – Polska to ważny rynek dla Grupy Bosch – działamy w wielu branżach i w wielu z nich jesteśmy liderem. W Polsce nie tylko sprzedajemy, ale także tworzymy i produkujemy produkty z logo Bosch – podkreśla Rafał Rudziński, prezes Robert Bosch Sp. z o.o. i reprezentant Grupy Bosch w Polsce. W 2019 roku spodziewamy się dalszego pozytywnego rozwoju naszego biznesu, biorąc pod uwagę wyniki, jakie osiągnęliśmy w pierwszym kwartale tego roku – dodaje Rudziński.

W 2018 roku Bosch zainwestował w Polsce ponad 660 mln złotych (156 mln euro). Inwestycje dotyczyły przede wszystkim rozbudowy łódzkich zakładów produkcyjnych firmy BSH i centrów logistycznych we Wrocławiu i Łodzi – centrum logistyczne w Łodzi ma m.in. magazyn o powierzchni 77 tys. m2 i własną linię kolejową. Bosch w 2018 roku inwestował także w rozbudowę warszawskiego Centrum Kompetencyjnego IT, w którym zatrudnionych jest już około 300 osób.

Bosch prowadzi w Polsce prace badawczo-rozwojowe w trzech ośrodkach. W fabryce układów hamulcowych w Mirkowie koło Wrocławia kilkudziesięciu inżynierów pracuje m.in. nad doskonaleniem konstrukcji zbiorników płynu hamulcowego. W łódzkim ośrodku firmy BSH eksperci pracują nad rozwiązaniami w zakresie pralnictwa i suszarnictwa, a w Rzeszowie nad rozwojem drobnego AGD.

Bosch jest w grupie firm, które wytyczają kierunek zmian technologicznych na świecie. Dlatego w obszarach takich jak mobilność, przemysł, dobra użytkowe, energetyka i techniczne wyposażenie budynków, firma już dziś wdraża i oferuje rozwiązania Internetu Rzeczy (IoT), które zwiększają komfort użytkowników i poprawiają efektywność systemów. Wiele z tych przełomowych koncepcji jest współtworzonych w Polsce – m.in. w warszawskim Centrum Kompetencji IT (Bosch IT Competence Center) prawie 300 osób pracuje w globalnych projektach, rozwijając oprogramowanie w obszarze zarządzania procesem, zarządzania danymi produktu, cyberbezpieczeństwa, Przemysłu 4.0 czy zarządzania relacjami z klientami. „Centrum Kompetencyjne IT w Warszawie to jeden z najważniejszych ośrodków rozwoju oprogramowania dla globalnych projektów Bosch. Wspieramy w tym obszarze kluczowe inicjatywy koncernu. Nasi cenieni specjaliści – programiści i liderzy projektów, współtworzą świat przyszłości” – mówi Rafał Rudziński. W 2018 roku Centrum zwiększyło zatrudnienie o prawie 30%. W 2019 roku planowane jest powiększenie zespołu o kolejnych 90 ekspertów.

W 2018 roku działalność w Polsce rozpoczął dział Robert Bosch Engineering and Business Solutions (RBEI), który otworzył w Warszawie swoje europejskie centrum usług. Celem polskiego zespołu spółki jest wsparcie jej działalności w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, a także rozwój oferty usług w takich obszarach jak testy oprogramowania czy budowa maszyn.

Duży potencjał w obszarze Przemysłu 4.0

Grupa Bosch widzi ogromny potencjał w zastosowaniu IoT w obszarze produkcji fabrycznej w Polsce. Spółka Bosch Rexroth oferuje szerokie portfolio rozwiązań Przemysłu 4.0, obejmujące wszystkie etapy inwestycji – od audytu pozwalającego określić potrzeby zakładu, do finalnych wdrożeń. „W Polsce mamy wysoki poziom produkcji fabrycznej w wielu branżach. Przemysł 4.0 to szansa na modernizację zakładów budowanych w latach 90-tych lub jeszcze wcześniej, ale też na optymalizację procesów w fabrykach, które powstają dzisiaj.” – dodaje Rafał Rudziński.

Wyniki w poszczególnych obszarach biznesowych

2018 rok był kolejnym rokiem wzrostu dla działu Części Samochodowych należącego do sektora Mobility Solutions. W 2018 roku dział dalej rozwijał sieć autoryzowanych warsztatów samochodowych Bosch Car Service, która obecnie zrzesza już ponad 400 autoryzowanych warsztatów i jest największą w Polsce siecią związaną z producentem części zamiennych. Jednocześnie poprzez program Bosch eXtra i platformę wiedzy motoryzacyjnej Klub Eksperta rozwijana była współpraca z rynkiem niezależnych warsztatów samochodowych. 2018 był również kolejnym rokiem wzrostu sprzedaży w fabryce układów hamulcowych Bosch w Mirkowie k. Wrocławia. Fabryka inwestowała w rozwój nowej linii produkcyjnej układów hamulcowych nowej generacji (iBooster) oraz wzmocnienie działu badań i rozwoju, który obecnie zatrudnia już blisko 60 inżynierów.

Wzrost odnotował również sektor Consumer Goods, do którego należą dział Elektronarzędzi oraz BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego. W roku 2018 dział Elektronarzędzi umacniał pozycję lidera sprzedaży elektronarzędzi w Polsce wprowadzając innowacyjne produkty oraz nowoczesną formułę serwisu posprzedażowego. Rozszerzona gwarancja full service, serwis online 24h czy możliwość zlecania usług naprawy przez internet to rozwiązania, które zostały bardzo dobrze przyjęte przez klientów w Polsce.

Dynamicznym rozwojem może się także pochwalić najmłodsza spółka Grupy Bosch w Polsce, będąca częścią działu Elektronarzędzi. sia Abrasives Polska z siedzibą w Goleniowie pod Szczecinem w 2018 roku zakończyła budowę nowoczesnej hali produkcyjnej o powierzchni 27,5 tys. m2. Rozpoczęcie wytwarzania materiałów ściernych dla globalnych klientów wiązało się także ze znaczącym wzrostem zatrudnienia w goleniowskiej fabryce w 2018 roku.

Firma BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego w 2018 roku umocniła pozycję lidera rynku AGD w Polsce. Spółka rozwijała także obszar produkcji i konsekwentnie realizowała kolejne, znaczące inwestycje w Polsce. BSH wprowadziła do sprzedaży innowacyjne, zaawansowane technologicznie urządzenia AGD z funkcją Home Connect. Funkcja ta pozwala na zdalne zarządzanie sprzętami domowymi i wykorzystanie ich dodatkowych możliwości, np. przesłanie do piekarnika ustawień dla konkretnej potrawy z poziomu smartfona.

Dział Termotechniki, będący częścią dywizji Energy and Building Technology zakończył rok 2018 z bardzo dobrym wynikiem, odnotowując dwucyfrowy wzrost obrotów. Odpowiadając na potrzeby rynku, dział rozbudował Centrum Szkoleniowe Junkers-Bosch w Warszawie, poszerzając je o salę szkoleniową pomp ciepła. Termotechnika poszerzyła także swoją ofertę, zarówno w obszarze produktów elektrycznych, tj. pompy oraz pojemnościowe i przepływowe podgrzewacze ciepłej wody użytkowej, jak i produktów gazowych. W tym ostatnim segmencie wprowadzono na rynek nowe urządzenia spełniające najwyższe normy w zakresie poziomu emisji tlenków azotu, zgodnie z dyrektywą ErP.

Dział Systemów Zabezpieczeń, również należący do sektora Energy and Building Technology, zanotował bardzo dobre wyniki sprzedaży we wszystkich oferowanych liniach produktowych. Było to możliwe dzięki strategicznym działaniom mającym na celu promocję rozwiązań „safety and security” wśród inwestorów, projektantów branżowych i firm instalacyjnych. W 2018 roku dział wprowadził na rynek szereg nowatorskich produktów wyposażonych w rozwiązania IoT, które wykraczają poza tradycyjną ofertę systemów zabezpieczeń. Przykładem jest platforma In-Store Analytics, która używa inteligentnej analizy obrazu do planowania optymalnego wykorzystania powierzchni handlowych, rozmieszenia towarów na półkach sklepowych oraz dopasowania oferty produktowej do profilu klientów.

Należąca do działu Industrial Technology firma Bosch Rexroth, umocniła swoją pozycję rynkową w Polsce, wykazując po raz kolejny dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Firma dostarcza produkty i rozwiązania w obszarze hydraulicznych i elektrycznych napędów i sterowań, oferując tym samym kompleksowe wdrożenia m.in. w obszarze Przemysłu 4.0. W swojej wizji fabryki przyszłości sukcesywnie wprowadza na rynek produkty i oprogramowanie, które umożliwiają komunikację maszyn różnych producentów ze sobą w czasie rzeczywistym. Komunikacja maszyn w pełnym łańcuchu tworzenia produktu zwiększa elastyczność producenta i umożliwia lepsze dostosowanie do potrzeb klientów. Pozwala też na obniżenie zarówno stałych jak i zmiennych kosztów w fabrykach. Firma Bosch Rexroth może również pochwalić się rozwiązaniami z zakresu telematyki przemysłowej. Poprzez wprowadzoną na rynek koncepcję „Paying by Use”, czyli naliczanie opłat za rzeczywiście wykonywane operacje na maszynach lub liniach produkcyjnych, spółka oferuje alternatywę dla klasycznych inwestycji w maszyny i urządzenia.

 

Prognozy na 2019 rok:

inwestycje w ochronę klimatu i poprawę jakości powietrza

W roku 2019 Bosch spodziewa się osłabienia koniunktury gospodarczej. Pomimo trudnej sytuacji rynkowej w branżach i regionach istotnych dla Grupy Bosch, koncern spodziewa się osiągnąć w bieżącym roku wynik lepszy od ubiegłorocznego. Niezależnie od krótkoterminowych prognoz ekonomicznych, Grupa Bosch intensyfikuje swoje działania na rzecz ochrony klimatu i poprawy jakości powietrza. „Zmiany klimatyczne to nie science-fiction. One zachodzą w świecie realnym. Jeżeli chcemy traktować poważnie ustalenia paryskiego porozumienia w sprawie klimatu, ich realizacja nie może być celem długoterminowym. Musimy działać już teraz” – powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu Robert Bosch GmbH, na konferencji w niemieckim Renningen, poświęconej prezentacji wyników koncernu za ubiegły rok. „Czujemy się zobowiązani wobec mieszkańców miast, którzy domagają się dobrej jakości powietrza. Jako liderzy innowacji, chcemy dostarczać technologicznych odpowiedzi na pytania związane z ekologią” – dodał  Denner.

Dlatego Bosch intensyfikuje swoje dotychczasowe działania mające na celu redukcję emisji CO2. „Jesteśmy pierwszym dużym przedsiębiorstwem przemysłowym, które zrealizuje ambitny cel, jakim jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2 w ciągu zaledwie roku. Od roku 2020 Bosch nie będzie już pozostawiał po sobie śladu węglowego” – zapowiedział Denner. „400 lokalizacji Bosch na całym świecie w 2020 roku będzie klimatycznie neutralnych.”

Bosch postawił sobie także bardzo ambitny cel dotyczący jakości powietrza: „Chcemy zredukować do zera negatywny wpływ transportu na jakość powietrza. Dlatego nie koncentrujemy się wyłącznie na tym, co znajduje się pod maską samochodu” – powiedział Denner. Projekt koncernu opiera się na trzech filarach: Bosch rozwija niskoemisyjne technologie napędowe, wspólnie z lokalnymi władzami prowadzi projekty mające na celu poprawę płynności ruchu drogowego w miastach i wdraża programy zarządzania mobilnością swoich pracowników.

 

Bezpłatna prenumerata