Testo – z perspektywy pół wieku działalności

4 sierpnia 2011 r. w centrum konferencyjnym MYŚLNIK w Warszawie odbyła się konferencja Testo na temat: „Testo – ponad 50 lat doświadczeń w projektowaniu, produkcji i sprzedaży przyrządów kontrolno-pomiarowych”.
Głównym gościem konferencji był Burkart Knospe – prezes i współwłaściciel Testo AG.
Konferencji towarzyszyło hasło: „Przygotuj się na przyszłość”. Składała się ona z dwóch głównych tematów:
• Testo jako światowy gracz na rynku przyrządów kontrolno-pomiarowych,
• globalny rynek przyrządów pomiarowych.
Konferencja dawała odpowiedzi na pytania, kim jest Testo na rynku globalnym. Umożliwiła również zapoznanie się w skrócie z 54-letnią historią działalności firmy, poznanie jej grup docelowych, nakładów na badania i rozwój, usłyszeć o najważniejszych przyrządach oraz o pomysłach na przyszłość. Poruszone zostały także kwestie ochrony środowiska, niedoboru zasobów oraz globalizacji. Burkart Knospe przedstawił również wizję Testo do 2016 roku: planowany obrót wyniesie 450 mln euro.

Najciekawsze pytania i odpowiedzi:
1. Jaki wpływ miał kryzys z 2009 roku na działalność i rozwój Testo AG i Testo Polska?
W odpowiedzi było można usłyszeć, iż Testo przyjęło naturalny potencjał wzrostu na poziomie 10-15% rocznie. W roku 2009 podczas kryzysu Testo Polska miało wzrost sprzedaży na poziomie 20%, czyli kryzys ominął firmę.
2. Jakie kroki zostały podjęte, dzięki którym po 2010 można było zaobserwować duży wzrost sprzedaży?
Podczas planowania 2009 roku nikt nie wiedział, jak głęboki będzie kryzys, dlatego też ustalono wtedy 4 główne cele. Po pierwsze, należało przygotować się na 10% spadek sprzedaży, w porównaniu z rokiem poprzednim. Po drugie, zarząd Testo nie chciał zwalniać ludzi. Po trzecie, nie można było pozwolić na wstrzymanie żadnego z wdrażanych projektów rozwojowych. Po czwarte, wciąż ważne było osiąganie zysku, nawet minimalnego. Może były to wygórowane cele, ale wszystkie udało się osiągnąć. W gestii menagerów leżało ułożenie planu, który umożliwiłby realizację tych celów.
Wszystko szło zgodnie z planem, ponieważ nawet w 2009 zatrudniano nowych pracowników. Testo wprowadziło nowoczesny program rekrutacji, gdyż na rynku pracy znajdowało się wtedy bardzo dużo dobrze wykształconych i wykwalifikowanych ludzi poszukujących pracy. Poza tym postanowiono dalej inwestować w badania i rozwój, przyjmować do pracy inżynierów i inwestować w przyszłość. W 2009 roku firmy konkurencyjne wypadły z rynku lub dramatycznie obniżały koszty, podczas gdy Testo postanowiło zwiększać inwestycje, co sprawiło, że dzisiaj bardziej optymistycznie myśli o przyszłości.
3. Czy Testo stało się ofiarą „chińskich” podróbek?
Testo nie ma z tym problemu. Są ku temu dwa powody. Po pierwsze rynek urządzeń kontrolno-pomiarowych nie jest aż tak duży. Za przykład podano rynek kamer termowizyjnych (największa liczba odbiorców), który wymaga dużych nakładów, lat pracy oraz doświadczeń. Drugi powód to szybkość innowacji. Tempo innowacji jest tak szybkie, że Testo co dwa lata wprowadza nowe kamery. W 2008 roku wprowadzono na rynek pierwszą kamerę termowizyjną, w 2009 wszedł drugi model i już w 2010 roku Testo wprowadziło kolejne dwa modele zastępujące te z 2008 roku. Tak więc podrabianie np. kamer w Chinach nie ma sensu ze względu na szybkie tempo innowacji.
4. Jakie są plany dotyczące dalszego rozwoju Testo Polska?
W tej chwili obrót Testo Polska wynosi 2,5 mln euro, co stanowi 1,5% globalnego obrotu firmy.
Planowany wzrost sprzedaży w Polsce to ok. 25% rocznie. W 2016 roku udział Testo Polska w całkowitym obrocie koncernu winien kształtować się na poziomie 2,5%.

Burkart Knospe – prezes i współwłaściciel Testo AG
Elżbieta Szczepańska (dyrektor generalny Testo Polska) i Burkart Knospe

Bezpłatna prenumerata