Jubileusz 130-lecia firmy Bosch

Początki działalności nie zapowiadały firmie Bosch sukcesu: otwarcie firmy w listopadzie 1886 roku, zwiększenie liczby pracowników z dwóch do zaledwie 15 do roku 1891. W tym samym roku został wykorzystany niemal cały kapitał początkowy, a Robert Bosch musiał przedłożyć gwarancje finansowe od matki i zaciągnąć dodatkowe kredyty w bankach. W roku 1892 firma znalazła się na skraju bankructwa. Od tamtej pory wiele się zmieniło. Dziś Bosch zatrudnia około 375 000 pracowników i osiąga obroty w wysokości 70,6 mld euro.

Otwarcie się na nowości i zmiany, zdobywanie nowych rynków – te dwa aspekty były ważne dla Roberta Boscha, gdy stawiał pierwsze kroki jako przedsiębiorca. W wieku 23 lat wyruszył za ocean. W Stanach Zjednoczonych pracował m.in. w zakładach Edisona i poznawał nowe trendy w elektrotechnice.

Robert Bosch powrócił do ojczyzny pełen zapału i 15.11.1886 r. założył „Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki” w Stuttgarcie. Jednak po początkowej euforii szybko przyszło otrzeźwienie. Ponieważ elektryfikacja w Stuttgarcie postępowała dość opornie, działalność w zakresie elektrotechniki nie mogła w pełni się rozwinąć i firma znalazła się na skraju bankructwa. Dzięki ogromnemu wysiłkowi i drobnym zleceniom od klientów udało się jednak utrzymać firmę na rynku.

Rok 1897 okazał się jednym z najważniejszych w historii firmy. W tym bowiem roku firma Roberta Boscha zaczęła budować swoją pozycję. Już od roku 1887 produkowano układy zapłonowe do silników stacjonarnych, które wytwarzały prąd w budynkach. Do 1896 roku wyprodukowano w sumie 1000 sztuk takich układów, co pozwoliło firmie utrzymać się na rynku. Jednak już rok później nadeszła zmiana. Jeden z klientów zlecił zaprojektowanie zapłonu, którego można by użyć w silniku benzynowym. Takiego rozwiązania nikt dotychczas nie zastosował. Niemożliwe? Robert Bosch zlecił swojemu pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku mistrza, Arnoldowi Zähringerowi, udoskonalenie dotychczasowych układów zapłonowych. Było to ryzykowne wyzwanie, jednak przyniosło przełom, dzięki któremu firma osiągnęła nowy etap rozwoju. Zapłon okazał się jedynym niezawodnym produktem, który można było stosować w samochodach. Wraz z jedyną w swoim rodzaju historią rozwoju motoryzacji po roku 1900, także firma mogła rozwinąć skrzydła i stać się światowym koncernem. W ciągu pierwszych pięciu lat Bosch sprzedał 50 000 egzemplarzy swojego układu zapłonowego, do roku 1912 produkcja osiągnęła milion sztuk.

Tak ogromnego sukcesu zapłonu elektromagnetycznego nie spodziewał się nawet Robert Bosch. Kiedy w 1900 roku podjął decyzję o wybudowaniu fabryki, zaplanował ją dla około 200 pracowników. W tamtym czasie załoga firmy składała się z 30 osób, a Bosch zakładał, że przedsiębiorstwo będzie zatrudniać najwyżej 100 pracowników. Był jednak w błędzie. Zaledwie osiem lat później firma Roberta Boscha zatrudniała ponad 1000 osób.

Robert Bosch wiedząc, jak niebezpieczne może być uzależnienie losu firmy od jednego produktu, konsekwentnie wchodził na nowe rynki w wielu krajach świata. Od 1908 roku układy zapłonowe Bosch były już dostępne na wszystkich kontynentach. Dzięki temu przedsiębiorstwo mogło rozwijać się i zyskiwało międzynarodowe uznanie. Długofalową stabilność Bosch osiągnął poprzez dywersyfikację działalności i wprowadzenie na rynek kolejnych produktów dla motoryzacji, ale także elektronarzędzi, sprzętu AGD i techniki przemysłowej.

Gotowość wdrażania zmian, zapewnienie przyszłości przedsiębiorstwa poprzez wchodzenie w nowe branże, ale także rezygnacja z mało dochodowych segmentów to jeden z wątków, które na stałe wpisały się w historię przedsiębiorstwa.

Zatrudnienie

 

Udział zagranicyw  obrotach

(w %, rocznie)

 

1886: 3

1896: 14

1906: 611

1916: 5 639

1956: 38 488

1976: 105 872

2015: 375 000

1886: 0

1896: 3,3

1906: 78,9

1916: 9,8

1956: 18,8

1996: 61

2015: 80

 

Bezpłatna prenumerata