Budowlanka a rynek Smart Home w 2019

Według najnowszych szacunków IDC światowy rynek systemów do inteligentnych domów w porównaniu do poprzedniego roku wzrośnie o 26,9% w 2019 r. Tym samym do konsumentów trafi ponad 832 mln sztuk asortymentu z segmentu smart home. Oczekuje się, że skumulowana stopa wzrostu w latach 2019-2023 wyniesie 16,9%, co daje prawie 1,6 mld urządzeń w 2023 r.

„Budowlanka” to jedna z najważniejszych gałęzi gospodarki – roczną wartość sektora na całym świecie wycenia się na 10 bilionów USD, podaje amerykańska firma doradcza McKinsey. Firmy z tej branży dają zatrudnienie aż 7% wszystkich ludzi pracujących na całym globie.

A jak wygląda sytuacja w Polsce? SPECTIS utrzymuje, że roczna wartość rodzimego rynku budowlanego przekracza już 50 mld USD (~200 mld PLN), co czyni go jednym z większych w Europie.

Branża budowlana znalazła się jednak na ostrym zakręcie, sugeruje McKinsey w najnowszym opracowaniu zatytułowanym „Sztuczna inteligencja: kolejna granica technologii budowlanej”. Firma analityczna zapowiada rewolucję, która w znacznym stopniu odmieni sektor budowlany. W badaniu porównano budownictwo do dwunastu innych przodujących branż, takich jak opieka zdrowotna, produkcja, turystyka czy motoryzacja i oceniono, że chociaż dziesięć z nich wyprzedza budownictwo pod kątem tempa i zaangażowania we wdrażanie rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, to bycie ostatnim nie zawsze jest takie złe. Dzięki temu branża budowlana może przyjrzeć się temu, jak inne sektory wykorzystują sztuczną inteligencję, unikając popełnionych przez nie błędów. Wiedząc już co działa, a co nie, szybko nadrobi zaległości.

Dla branży budowlanej, szczególnie interesujące są technologia uczenia maszynowego i analiza predykcyjna. W badaniu PwC 72% liderów biznesu określiło sztuczną inteligencję jako „przewagę biznesową”. Również w najnowszym badaniu marki Microsoft potwierdzono te tendencje, w Polsce już co czwarty manager zapowiada, że w ciągu najbliższego roku planuje wykorzystać sztuczną inteligencję do podejmowania decyzji. Sytuacja ta nie ominie również sektora budowlanego.

– Oczekuje się, że będzie to długa i pełna wyzwań podróż dla całego sektora, ale z właściwym planem i otwartym umysłem w kierunku nowych technologii. Digitalizacja budownictwa może być bliższa, niż wielu mogłoby się wydawać – sądzi Marcin Kotarski, Product Manager z Rettig Heating, właściciela marki Purmo. Następnie dodaje:

– Liczba rozwiązań SI mających zastosowanie w zakresie budownictwa jest niemal nieograniczona. Londyn wykorzystuje analitykę Big Data do monitorowania poszczególnych dzielnic, aby lepiej i skuteczniej planować rozbudowę miasta. Gdybyśmy w Polsce mieli taki system…, to moglibyśmy zaoszczędzić ponad 84 mld zł rocznie! Właśnie tyle kosztuje nas jako społeczeństwo zła gospodarka przestrzenna, wynika z najnowszego raportu Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN.

Zródło: materiał prasowy Rettig Heating

Bezpłatna prenumerata