TROX-BSH TECHNIK, czyli BSH Klima i TROX razem

Udany związek choć… nie było łatwo

Ponad rok temu (22 maja 2014 r.) TROX oficjalnie przejął część austriackiej firmy BSH Luft + Klima Geräte GmbH. Czy proces ten odbył się jednocześnie we wszystkich krajach, w których działały te firmy?

Austriacka firma BSH Luft+Klima Gerate GmbH od momentu jej powstania w 1978 roku pozostawała w rękach jednego właściciela, równocześnie założyciela Hansa Metza. W ciągu blisko 37 lat aktywności firma rozszerzyła swoją działalność na inne kraje Europy Środkowej i Wschodniej zakładając firmy-córki na Węgrzech, w Polsce, czy w Czechach. Jako BSH firma ta stała się też obecna w Rosji oraz na Słowacji.
Przed przejściem Hansa Metza na emeryturę stało się oczywiste, że musi on podjąć decyzję, albo pozostawienia firmy w rękach rodziny, albo jej sprzedaży. Na zakup zdecydował się koncern TROX GmbH. Warto może też wspomnieć, że TROX kupił 3 lata temu fabrykę wentylatorów TLT (marka oferowana w Polsce przez BSH Klima) i naturalną koleją rzeczy był zainteresowany zakupem firmy handlowej sprzedającej te urządzenia.
Akwizycja ta oznaczała dla wszystkich firm i filii BSH Technik wejście w struktury nowej organizacji oraz rozpoczęcie procesu integracji.

W Polsce naturalną koleją rzeczy także nastąpiły duże zmiany w funkcjonowaniu obu firm TROX i BSH Klima…

W Polsce w praktyce istnieją trzy struktury organizacyjne BSH Klima, RC Polska i TROX Austria GmbH (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce. Prawie poł roku wszystkie 3 firmy przygotowywały się do funkcjonowania pod jednym brandem TROX-BSH Technik. Przygotowywania dotyczyły zarówno określenia gamy produktów, która po akwizycji miała być dostępna w ofercie firmy, jak także samego logo i nazwy firmy, czy struktury organizacyjnej. Obecnie działamy w okresie przejściowym pod logo BSH Technik.

BSH w nowym logo – tylko w Polsce?

W Polsce marka BSH Klima była bardzo silna, głęboko zakorzeniona w tradycji, o dużym znaczeniu dla specjalistów, dlatego też BSH jest obecne w logo. Mamy jednak podobną czcionkę i tonację kolorystyczną jak loga analogicznych firm w innych krajach, zależnie jednak od warunków regionalnych, przyzwyczajeń i struktur dotychczasowego funkcjonowania obu firm, na rożnych rynkach loga wyglądają inaczej.
Docelowo w nazwie firmy na pewno znajdzie się nazwa Trox i człon Technik wskazujący na profil działalności. Koncern przewiduje posługiwanie się jednym logo i jedną nazwą firmy dla wszystkich firm funkcjonujących w rożnych krajach świata.

Czy zechciałby Pan podzielić się swoją opinią nt. dlaczego akurat Pan został szefem nowej struktury? Jakie czynniki zaważyły, że BSH Klima jest tą silniejszą marką, jeśli popatrzymy na strukturę zarządzania w Polsce?

Zmiany, które nastąpiły na skutek przejęcia BSH Klima przez koncern Trox nie były łatwe i na pewno rodziły sporo emocji w obu firmach. BSH Klima i RC Polska mimo, że oddzielne jako struktury księgowe, funkcjonowały pod moim zarządem. BSH Klima wraz z RC miało na rynku polskim mocniejszą pozycję niż Trox zarówno pod kątem udziałów rynkowych, struktury zatrudnienia, ale też technicznego zaplecza wsparcia klienta. Szerokie spektrum oferty i zakres stosowania produktów (wentylacja, klimatyzacja, chłodnictwo) wymagało specjalistycznej wiedzy i dysponowania mocnym serwisem. Poziom doradztwa technicznego, ofert, terminowość dostaw, solidność były i są zarówno w TROX, jak i BSH na tym samym – uważam – najwyższym poziomie.
Nowa filozofia TROX, mianowicie przejście od dostawcy komponentów do dostawcy systemów oraz warunki siedziby, systemy operacyjne zdecydowały, że BSH stało się bazą do tworzenia nowych struktur.

Proces konsolidacji marek najczęściej jest praco -i czasochłonny. Czy już się zakończył?

Na dzień dzisiejszy wszystkie 3 firmy funkcjonują oddzielnie m.in. w strukturach księgowości, aż do czasu orzeczenia sądowego, dotyczącego rejestracji nowej firmy i zakończenia koniecznych procedur. Z końcem roku powinna nastąpić formalna konsolidacja. Praktycznie jednak na rynku na poziomie sprzedaży, czy obsługi projektowej działamy już razem. Wiele sił i czasu poświęciliśmy na skoordynowanie oferty produktowej. Opracowaliśmy spojną, konkretną propozycję urządzeń i rozwiązań przez nas oferowanych dla szeroko rozumianej branży wentylacyjno-klimatyzacyjnej i chłodniczej, z pozycjami wzajemnie się niewykluczającymi/niekonkurencyjnymi.

Kontynuując temat aktualnej oferty chciałam zapytać o marki, które świetnie funkcjonowały pod szyldem BSH Klima, a nie ma ich w TROX-BSH Technik…

BSH Klima reprezentowała na polskim rynku takie marki, jak m.in.: TLT, Al-Ko, Eichelberger, Schako, Euroclima. Nie mieliśmy żadnych fabryk, a nasza działalność polegała głownie na sprzedaży produktów wymienionych marek, oraz zapewnieniu dla nich opieki i wsparcia technicznego, w postaci doradztwa, szkoleń, doboru urządzeń, serwisu. TROX miał w swojej ofercie urządzenia czasami konkurencyjne. W momencie konsolidacji gamy produktów obu firm (BSH i TROX) musieliśmy zrezygnować z niektórych marek, jak chociażby Schako, odeszła od nas też Euroclima ze swoimi produktami. Była to dość bolesna decyzja, głownie ze względu na świetną, długoletnią dotychczasową współpracę.

TROX-BSH Technik

Pozycja w Polsce  po konsolidacji:
• 60 pracowników
• 3000 kontraktów rocznie

TROX na świecie:
• 2014 – 455 mln EUR
• 30 spółek córek w 28 krajach na 5 kontynentach
• 14 fabryk
• przedstawiciele, Partnerzy w kolejnych 45 krajach

Na jakie największe trudności napotkaliście Państwo podczas przejęcia?

Każdej konsolidacji dwóch firm towarzyszą problemy, które trzeba rozwiązać. Oprócz spraw „firmowych” (konsolidacja formalna, sprzedażowa, logistyczna itp.), jest jeszcze aspekt „ludzki”, czyli sprawy personalne, które są chyba najbardziej newralgiczne. Zawsze z tak dużymi zmianami wiąże się poczucie zagrożenia i niepewności u pracowników. W naszym przypadku przebiegł proces ten dość spokojnie, choć w jednym czasie odeszły 4 osoby opiekujące się marką TROX. Musi też upłynąć trochę czasu, aby dobrze funkcjonowały wprowadzone zmiany, w tym np. nowe zakresy obowiązków, czy chociażby znajomość nowych grup produktów.

Jak na co dzień wygląda zarządzanie firmami położonymi nawet dość blisko siebie (kilka kilometrów), ale jednak nie w jednej siedzibie?

Siedziba nowej firmy BSH Technik mieści się w Starej Iwicznej, na ul. Kolejowej, tu też teraz znajdują się działy wsparcia technicznego. Oczywiście obiekty, którymi dotychczas dysponował Trox ciągle są przez nas użytkowane. Są tu magazyny produktów i stąd odbywa się też sprzedaż. Ze względu na specyfikę działania marki Trox (spora cześć sprzedaży realizowana na produktach gotowych, z zapewnieniem ich szybkiej dostępności i ciągłości sprzedaży) będziemy ten magazyn utrzymywać. BSH Klima z kolei nie potrzebowała dotychczas magazynów, realizacje zamówień odbywały się bowiem pod konkretne zamówienie bezpośrednio od dostawców.
W planach najdalej do 2016 roku jest więc utrzymanie magazynu na Technicznej 2, cała jednak firma pracować będzie na Kolejowej.

Jakie są plany na najbliższe miesiące odnośnie marki RC?

Marka RC działa w ściśle określonym segmencie rynku (urządzenia chłodnicze) i ma ustaloną grupę odbiorców przyzwyczajonych do nazwy, dlatego też pozostanie na rynku jako brand. Od nowego roku, podobnie jak BSH, czy TROX będzie funkcjonowała już jako integralna część jednej firmy.-

Piotr Urasiński
Prezes TROX-BSH Technik

W BSH od momentu założenia firmy w Polsce, doskonale zna rynek i ma jego duże wyczucie.
Twierdzi, że nie jest pracoholikiem, ale umie pojawić się w firmie w niedzielę wieczorem, by na poniedziałek rano były przygotowane ważne dokumenty, wymagające jego podpisu.
Prywatnie hołduje maksymie: zawsze znajdę czas na to, na co mam ochotę.
Lubi ruch na świeżym powietrzu: rower, narty, bieganie, muzykę i dobrą książkę.

 

 

Bezpłatna prenumerata