….czyli nowy stały dział „na czasie” w InstalReporterze
Reklama, a szerzej mówiąc – Marketing, jest dźwignią handlu, jak mówi stara reguła i trudno się z tym nie zgodzić. Aby dotrzeć do Klienta, wcześniej należy wykazać się walorami produktu i usług. Tylko nieliczne firmy mogą sobie pozwolić na to, aby zdać się wyłącznie na tzw. aktywne referencje, czyli poleganie na tym, że zadowolony Klient poleci ją dalszym Klientom – swoim znajomym. Marketing uległ w ostatnich latach i nadal ulega, głębokim i dynamicznym przeobrażeniom. Głównym tego sprawcą jest Internet, który zmienił oblicze wielu branż i wprowadził nowe zachowania Klientów.
Nigdy wcześniej, dostęp do informacji nie był tak prosty i szybki, a porównywanie ofert i produktów, a także dzielenie się opiniami o nich – tak łatwe.
Klienci korzystają w pełni z udogodnień dostępu do ogólnoświatowej sieci, a dostawcy produktów i usług muszą już teraz dostosowywać się nowych realiów prowadzenia aktywności marketingowej i sprzedażowej.
…albo Twoja firma będzie w Internecie, albo jej wcale nie będzie
Legendarny już prezes przedsiębiorstwa General Electric uznawanej za jedną z najbardziej innowacyjnych i rozwojowych – Jack Welch już w latach 90. dostrzegł rangę Internetu i nakazał każdemu działowi przedsiębiorstwa „internetyzowanie się”. Powiedział m.in., że „albo Twoja firma będzie w Internecie, albo jej wcale nie będzie”, a także: „dla firm Internet jest teraz priorytetowym punktem 1, 2, 3 i 4”. Dzisiaj te słowa są aktualne jeszcze bardziej niż 15 lat temu.
O czym będziemy pisać?
Internet zaczyna także głęboko oddziaływać na szeroko pojętą branżę grzewczo-instalacyjną. Jeszcze kilka lat temu jej produkty i usługi wydawały się zbyt złożone i niszowe, by prowadzić aktywnie e-marketing, tym bardziej kosztem standardowych działań marketingowych. Nadal jeszcze świadomość szans, ale i zagrożeń, jakie daje Internet, w branży grzewczo-instalacyjnej jest niepełna. Świadczyć o tym mogą wyniki badania aktywności e-marketingowej firm wykonawczych, jakiego dokonano w listopadzie 2011 (źródło: WIGET). Oparto się o założenie, że podstawową formą działania e-marketingowego jest:
1 – posiadanie własnej strony internetowej,
2 – umożliwienie Klientowi jej łatwego odnalezienia.
Pierwsze wyniki badania, jakie będzie zaprezentowane już w kolejnym wydaniu InstalReportera, mówi, że ponad 55% firm usługowych z branży grzewczo-instalacyjnej w ogóle nie posiada strony internetowej. Z kolei wiele z istniejących stron nie jest wystarczająco zorientowana na Klienta, bądź też jest trudna, a wręcz niemożliwa do odnalezienia dla zainteresowanych danym produktem lub usługą Klientów. Jedynie nieco ponad 10% istniejących stron firm usługowych można było znaleźć w wyszukiwarce Google, szukając lokalnie podstawowych produktów i usług z branży grzewczo-instalacyjnej.
Fakt 1
Aby zdobyć 50 milionów użytkowników:
• Radio potrzebowało 40 lat
• Telewizja potrzebowała 13 lat
• Komputer osobisty potrzebował 16 lat
• Internet potrzebował 4 lat
Fakt 2
Im bardziej złożony produkt lub usługa, stawiająca Klienta przed wieloma pytaniami i dylematami, tym lepszym źródłem wiedzy staje się Internet. Wybór rozwiązania grzewczego, szczególnie w odniesieniu do rosnących kosztów ogrzewania to coraz bardziej złożona i newralgiczna dla Klienta decyzja!
Fakt 3
Ponad 55% firm usługowych z branży grzewczo-instalacyjnej nie posiada własnej strony internetowej. A jedynie 10% istniejących stron można odnaleźć w wyszukiwarce Google, szukając lokalnie urządzeń grzewczych.
Fakt 4
Zarówno opinia, że można obejść się bez Internetu w działalności sprzedażowej, jak też odwrotna opinia, że aktywność w Internecie wykona w całości „pracę za nas” – są bezpodstawne. Gdyby jednak wybierać jeden z dwóch kanałów sprzedaży i marketingu, to czyż nie lepiej kierować się dynamiką jego rozwoju i jego rolą chociażby w innych znanych nam dziedzinach życia? Jaką rolę spełniają w naszych zakupach i poszukiwaniu informacji tradycyjne media, a jaką – Internet?
Internet od lat powoduje na przykład to, że systematycznie spadają nakłady drukowanych czasopism. Czytelnicy przenoszą się do sieci, a coraz więcej tradycyjnych czasopism powiela swoją formę off-line do wersji on-line. Nasz nowy dział poświęcony obecności branży grzewczo-instalacyjnej w Internecie, a także patrząc odwrotnie – roli Internetu w tejże branży, będzie Państwu w szczególności przybliżał możliwości wykorzystania szans, jakie daje to najbardziej dynamicznie rozwijające się narzędzie marketingu, sprzedaży i komunikacji z Klientem.
W szczególności odnosić się będziemy do specyfiki branży i funkcjonujących w jej obrębie firm usługowych i handlowych. Raporty rynkowe z kolei przybliżą Państwu m.in. zainteresowania Klientów, sezonowość tego zainteresowania, a także to, na co uwagę zwraca się ostatnio szczególnie – wpływu działań e-marketingowych na tradycyjną sprzedaż „off-line” (tzw. efekt ROPO). Zaprosimy Państwa także do aktywnego udziału w kształtowaniu tematyki artykułów poprzez głosowanie w sondzie on-line na najciekawsze ich propozycje.
Jak korzystamy z Internetu?
Częstotliwość korzystania z Internetu Korzystanie z Internetu jest czynnością najczęściej podejmowaną wśród jego użytkowników w porównaniu do tradycyjnych mediów. Ponad 90% osób korzysta z niego codziennie lub niemal codziennie (Źródło: Megapanel PBI/Gemius, grudzień 2010)
Zobacz również
-
Sprawiedliwe rozliczanie kosztów podgrzewu c.w.u.
-
Wilo-Extract FIRST – inteligentne wykorzystanie wody deszczowej
-
Regularne przeglądy i konserwacja kotłów gazowych i pomp ciepła – znaczenie i korzyści
-
Połączenie komfortu z energooszczędnością – system wentylacji Logavent HRV176 Buderus
-
Armatura firmy WATTS do instalacji gazowych