Uprawnienia zawodowe po deregulacji – opłaty

Tzw. druga transza deregulacji dostępu do zawodów przewiduje zmiany w zakresie procedury nadawania uprawnień zawodowych w dziedzinie budownictwa. Proponowane zmiany wprowadzają bardziej szczegółowe niż dotychczas uregulowania dotyczące tzw. postępowania kwalifikacyjnego w sprawie uzyskania uprawnień zawodowych.

Projekt zmian do ustawy p.b. przewiduje też znacznie bogatsze niż dotychczas uregulowanie kwestii opłaty za postępowanie kwalifikacyjne (art. 12 ust. 5 i 5a-5e). Zgodnie z art. 5a, przewiduje się dwie kategorie opłat za postępowanie kwalifikacyjne o nadanie uprawnień budowlanych, w zależności od rodzaju uprawnień.

Za postępowanie kwalifikacyjne o nadanie uprawnień budowlanych, o których mowa w art. 14 ust. 3 pkt 1-4 (tj. do projektowania bez ograniczeń, do projektowania w ograniczonym zakresie, do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń oraz do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń), przewiduje się następujące opłaty:
1) z tytułu kwalifikowania – opłata ta nie może przekraczać 22% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej z kwartału poprzedzającego kwartał, w którym dokonuje się uiszczenia opłaty;
2) z tytułu przeprowadzenia egzaminu – opłata ta nie może przekraczać 22% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej z kwartału poprzedzającego kwartał, w którym dokonuje się uiszczenia opłaty;
3) z tytułu ponownego przeprowadzenia części ustnej egzaminu – opłata nie może przekraczać 13% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej z kwartału poprzedzającego kwartał, w którym dokonuje się uiszczenia opłaty.
Z kolei opłaty za postępowanie kwalifikacyjne o nadanie uprawnień budowlanych, o których mowa w art. 14 ust. 3 pkt 5 i 6 (tj. do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń oraz do projektowania i kierowania robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie) kształtują się następująco:
1) z tytułu kwalifikowania – opłata nie może przekraczać 33% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej z kwartału poprzedzającego kwartał, w którym dokonuje się uiszczenia opłaty;
2) z tytułu przeprowadzenia egzaminu – opłata nie może przekraczać 33% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej z kwartału poprzedzającego kwartał, w którym dokonuje się uiszczenia opłaty;
3) z tytułu ponownego przeprowadzenia części ustnej egzaminu – opłata nie może przekraczać 19% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej z kwartału poprzedzającego kwartał, w którym dokonuje się uiszczenia opłaty.

Wysokość każdej z powyższych opłat ustalana jest w oparciu o dane ogłaszane przez prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”.

Projektowane zmiany ustawy p.b. regulują też kwestię wynagrodzenia dla członów komisji egzaminacyjnej. Jak przewiduje art. 12 ust. 5e., za udział w postępowaniu kwalifikacyjnym członkom komisji egzaminacyjnej przysługuje wynagrodzenie z opłat za postępowanie kwalifikacyjne. Omawiany przepis przewiduje, że wynagrodzenie za czynności na każdym z etapów egzaminu (tj. za udział w kwalifikowaniu, za przeprowadzenie egzaminu oraz za ponowne przeprowadzenie egzaminu ustnego) nie powinno być wyższe niż 9% opłaty uiszczanej z danego tytułu od jednego wniosku o nadanie uprawnień budowlanych.

Więcej

Bezpłatna prenumerata