Etykiety dla starszych urządzeń grzewczych – od 2016 w Niemczech

Minął miesiąc od wprowadzenia w Europie obowiązku etykietowania energetycznego gazowych, olejowych i zasilanych elektrycznie nowych urządzeń grzewczych. Tymczasem niemiecki rząd uchwalił zapowiadaną ustawę dotyczącą etykiety efektywności energetycznej dla starszych kotłów grzewczych.
Od 1 stycznia 2016 roku instalatorzy systemów grzewczych, kominiarze i doradcy energetyczni będą mogli wystawiać etykiety energetyczne dla starszych niż 15 lat urządzeń grzewczych w Niemczech. Etykietowanie będzie dotyczyło urządzeń grzewczych na paliwa kopalne, a konkretnie kotłów wykorzystujących paliwa gazowe lub olejowe do mocy 400 kW. Obowiązkiem tym nie są objęte m.in. elektryczne pompy ciepła czy ogrzewanie elektryczne.

Podobnie jak w przypadku wymogów Ekoprojektu maksymalna możliwa klasa to A++, po roku 2019 przewidziane jest wprowadzenie klasy A+++

Etykieta dla starszych kotłów grzewczych jest zaprojektowana podobnie do europejskiej etykiety dla nowych urządzeń grzewczych. Dla ułatwienia zrezygnowano w niej ze szczegółowych oznaczeń. Rząd niemiecki nie wprowadza obowiązku wymiany starych kotłów, wyraża jednak nadzieję, że poprzez zwiększanie świadomości społecznej właściciele domów korzystający z nieefektywnych rozwiązań sami wymienią je na nowe urządzenia grzewcze. Przewiduje się, że roczna stopa wymiany będzie na poziomie od 3,1 do 3,7 procent. W Niemczech szacowana liczba urządzeń grzewczych starszych niż 15 lat to ok. 13 mln (są to głównie kotły gazowe i olejowe).
Jak widać działania rządu niemieckiego konsekwentnie zmierzają do zwiększania efektywności energetycznej w sektorze mieszkalnym. Preferowanymi urządzeniami grzewczymi, które mogą zastąpić stare kotły grzewcze są pompy ciepła i układy hybrydowe, które osiągają najwyższe klasy efektywności energetycznej A+, A++ i A+++. Wymiana starszych urządzeń grzewczych na nowoczesne, wysokoefektywne idealnie wpisuje się w ideę systemów energetycznych opartych o odnawialne źródła energii i zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego. W Polsce jest  ok. 5,5 mln  domów jednorodzinnych, blisko 99% z nich ma indywidualne ogrzewanie. W budynkach takich ogrzewanie i przygotowanie ciepłej wody użytkowej stanowi ponad 50% kosztów użytkowania. Przyjęcie podobnej ustawy w naszym kraju, z pewnością przyczyniłoby się do wzrostu efektywności energetycznej w budynkach, obniżając tym samym koszty ogrzewania, które ponosi klient końcowy.

Źródło: PORT PC

Instalnews - bezpłatny biuletyn e-czasopisma InstalReporter 4/2017 6/2016 2/2016