Bosch – badanie dotyczące technologii Smart Home

Bosch wspólnie z serwisem Twitter przeprowadził ankietę, w której zapytał, co użytkownicy wiedzą na temat technologii Smart Home i jakich funkcji najbardziej by sobie życzyli. Badanie przeprowadzono w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Austrii, Hiszpanii oraz w USA. Dla Brytyjczyków i Amerykanów zintegrowany dom mógłby stać się elementem codzienności, szczególnie jeśli mogliby zdalnie nim sterować: 60% Brytyjczyków i Amerykanów chciałoby to robić, podróżując koleją lub samochodem. Wśród Hiszpanów, Niemców i Austriaków, taka opcja interesuje połowę respondentów, natomiast wśród Francuzów zainteresowanie wyraziło 45%. Podobnie wygląda porównanie krajów, gdy w grę wchodził aspekt ograniczonej ilości czasu. Pośpiech to zresztą jedna z sytuacji, w których przede wszystkim kobiety byłyby skłonne docenić zalety inteligentnego domu. Tę cechę dzielą z najmłodszą grupą respondentów (16 do 24 lat). Grupa ta życzyłaby sobie inteligentnego domu, którym można sterować z kanapy. Niezależnie od kraju, wieku czy płci wizja dostępu do domu na przykład na urlopie jest dla użytkowników atrakcyjna i wzrasta proporcjonalnie do wieku.

Oszczędności są szczególnie ważne dla Hiszpanów, Francuzów i Brytyjczyków, wśród których ponad 70% wskazało oszczędzanie energii jako przekonujący argument.

Spokój i bezpieczeństwo jako argumenty przemawiające za technologia Smart Home wskazało prawie 60% respondentów. Inteligentny dom, który w razie włamania automatycznie włącza alarm i wysyła do mieszkańców powiadomienie push na smartfon przekonuje w takim samym stopniu jak myśl o tym, że dzięki zintegrowanym kamerom zawsze można sprawdzić, czy w domu wszystko w porządku.

Wielu użytkowników Twittera nie ma świadomości, co potrafią inteligentne domy. Co prawda dwie trzecie respondentów wie, że technologia Smart Home potrafi automatycznie wyłączyć światło, gdy domownicy wychodzą z domu. Ale już to, że piekarnik może zaproponować odpowiednie przepisy na potrawy przychodzi do głowy tylko 22% respondentów.

Respondenci w wieku 25 do 34 lat oceniają możliwości technologii Smart Home jako najbliższe rzeczywistości. To, że wraz z rosnącym wiekiem maleje świadomość możliwości, nie dziwi aż tak bardzo jak fakt, że nawet osoby dobrze obeznane ze światem technologii cyfrowych nie znają funkcji, które są możliwe już dziś: zwłaszcza w grupie wiekowej 16-24 lata, która nie zna przecież świata bez internetu, inteligentne domy są zjawiskiem zaskakująco mało znanym. Powodem tego może być niewielkie znaczenie, jakie dla tej grupy respondentów mają kwestie mieszkaniowe. Argument ten nie jest jednak trafny w przypadku kobiet, które przy ocenie tego, co potrafi inteligentny dom, były jeszcze bardziej zachowawcze niż mężczyźni. Ponadto jedynie 50% respondentów wiedziało, że dzisiejsze systemy Smart Home umożliwiają komunikację pomiędzy różnymi typami urządzeń i cechuje je interoperacyjność, niezależnie od tego, czy pochodzą od tego samego producenta.

Spośród respondentów pytanych o powody, dla których do tej pory nie wyposażyli swoich domów w urządzenia zintegrowane, ponad połowa wymieniła wysokie koszty nabycia, przy czym kryterium to traciło na znaczeniu wraz z rosnącym wiekiem respondentów. Szczególnie Hiszpanie (70%) i Francuzi (68%) zwracali uwagę, że technologia Smart Home jest dla nich za droga.

31% respondentów nie zajmowało się do tej pory w ogóle tematem domu zintegrowanego.

Dwóch na trzech ankietowanych użytkowników Twittera podało, że przed zakupem rozwiązań Smart Home zasięgnęłoby na ich temat opinii na stronach internetowych producentów i dystrybutorów. 42% wybrało w odpowiedzi blogi i fora. Tak więc internet jest jednoznacznie najważniejszym źródłem informacji, dopiero na trzecim miejscu z 35% znalazły się sklepy i handel stacjonarny. Szczególnie w Wielkiej Brytanii oraz USA handel stacjonarny odgrywa podrzędną rolę, tylko połowa respondentów z pozostałych krajów skorzystałaby właśnie z tego źródła informacji. Interesujące jest przy tym, że to najmłodsi respondenci woleliby zasięgnąć informacji offline i poszukać w tym celu sklepu stacjonarnego.

Ankieta wśród użytkowników Twittera została przeprowadzona w dniach od 26 lipca do 3 sierpnia 2016 roku. Wzięło w niej udział 6265 respondentów z Austrii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii i USA; w każdym z krajów przebadano ponad 1000 użytkowników Twittera, w Austrii prawie 500.

Wyniki ankiety (w jęz. angielskim)

Bezpłatna prenumerata